
Pentikin 50-vuotisjuhlavuotena 2021 yksi vaikuttajayhteistyön kärjistä oli ”keramiikka on ikuista”. Tämän teeman alla haluttiin nostaa sekä Pentikin vintage-keramiikkaa että keramiikan kotimaistatuotantoa Posiolla. Vaikuttajayhteistyön tavoitteena oli vahvistaa Pentik-brändin haluttavuutta. Suurin osa suomalaisista tuntee brändin, mutta yhteistyöllä haluttiin saada kiinni uutta ja nuorempaa kohderyhmää, ja lisätä ostohalukkuutta. Haluttiin myös viestiä, että unelmien Pentik-brändi on kaunis, omaleimainen ja rohkea.
Yhteistyöhön vaikuttajaksi valittiin helsinkiläinen kirjoittaja, valokuvaaja, viestinnän ammattilainen ja pitkän linjan vaikuttaja Stella Harasek. Stella tunnetaan kirppis-vintage-haukkana ja upeista kotimaisista astia-aarteistaan.
Stella sai vapaat kädet luoda postauksissaan autenttista sisältöä oman vintage-kaappinsa sisällöstä. Pentik myös toimitti Stellalle vintage-astiatäydennyksiä Posion vintage-myymälästään.
”Kukaan kanaviani seuraava ei ole voinut välttyä pöllöhysterialta. Sehän lähti siitä, kun löysin kirppikseltä Henrik Allertin suunnitteleman keraamisen pöllön”, Stella kertoo.
Vintagepostauksen yhteydessä Stella esitteli astioiden lisäksi löytämäänsä Pentikin keraamista Pöllö-tuikkua. Pöllö ihastutti myös seuraajia, mistä intoutuneena Stella kysyi Instagramissa seuraajiltaan, haluavatko he nähdä tämän 70-luvulta bongatun manaajapöllön uusiotuotannossa. Lähes tuhat seuraajaa vastasi lyhyessä ajassa kyllä.
"Kysyin puolivitsillä Instagramissa haluaisivatko ihmiset pöllön takaisin tuotantoon. Kun muutaman tunnin sisään yli tuhat ihmistä kiljui haluavansa, ei auttanut kuin välittää viesti Pentikille", vaikuttaja muistelee.
Anu Pentik tarttui haasteeseen ripeästi, ja lähti valmistamaan prototyyppiä yhdessä mallimestarin kanssa. Myös Stellan kommentit ja havainnot otettiin huomioon pöllön suunnittelussa ja tuotannossa.
"Anu on herännyt yöllä 3:15 ja keksinyt ratkaisun. Klo 5:45 Anu on ollut tehtaalla mallimestari Janin ja keraamikko Askon kanssa ja tehnyt painelumuotin pöllöä varten. Pöllöt ovat työn alla, ja ensimmäisiä kokeilupöllöjä on tullut uunista ulos. Pöllöjä tehdään pieni erä, kahta eri väriä, ja musta ja valkoinen. Pöllö ja sen veli", Stella päivitti tilanteen seuraajilleen yhteistyön alettua.
Yhteistyötä jatkettiin Posio-vierailulla, jossa Stella ja hänen puolisonsa Jarno tutustuivat Anuun, Pentikin tehtaaseen ja Pentik-mäkeen:
"Yksi reissun kohokohdista oli, kun Anu kutsui meidät illalliselle kotiinsa. Toinen kohokohta oli ehdottomasti se, kun pääsimme Anun johdolla kokeilemaan itse keramiikan koristemaalausta."
Pöllöjä valmistettiin rajallinen erä, yhteensä 300 pöllöä. Jokainen pöllö oli numeroitu keräilyharvinaisuus. Tuotannon aikana Pentikin Instagramissa tägättiin Stellaa tarinoihin, huikkaillen terveisiä pöllötehtaalta. Stella antoi myös omia kommenttejaan suunnittelun tueksi, joita otettiin huomioon uusitussa Pöllö-mallissa. Pöllöt vapautettiin maailmalle torstaina 29.huhtikuuta 2021 kello kahdeksan aamulla. Pöllöt tulivat myyntiin verkkokauppaan, ja kaikki pöllöt myytiin loppuun kahdessa minuutissa.
- Vaikuttajabrand match
-Mahdollisimman vapaat kädet vaikuttajalle autenttisen sisällön luomiseen
-Älä tee vain vaikuttajan kanavan kautta, vaan yhdessä vaikuttajan kanssa, näin sitoutat ja innostat vaikuttajan tekemiseen
-Tartu nopeasti tilaisuuteen, silloin kun se eteesi tulee
-Monikanavaisuus, hyödynnä myös laajasti omat kanavat, sekä muista vuoropuhelu somessa vaikuttajan kanssa
”Case Pöllö oli meille alusta loppuun lennokas hyvän mielen projekti. Kun Stella Harasek ensimmäisen kerran heitti ilmoille idean 70-luvun Pöllön tuomisesta takaisin tuotantoon, ei meidän kauaa tarvinnut asiaa pohtia. Miksipä ei! Ilman omaa keramiikkatehdasta ja osaavia tekijöitä tämä ei olisi ollut mahdollista. Pöllöfanien kasvava innostus siivitti tekemistä ja parvi pöllöjä saatiin myyntivalmiiksi ennätysajassa. Ja ennätysajassa pöllöt myös lensivät Pentikin verkkokaupasta uusiin koteihinsa. Pöllöhuuma oli kokemuksena vertaansa vailla ja projekti oli silkka ilo toteuttaa yhteistyössä Stellan ja Asennemedian kanssa.” -Minna Lampinen, Markkinointijohtaja
”Case Pöllö on ollut yksi oman someurani kohokohdista! Olen tosi mielissäni siitä, että sain ihmiset sankoin joukoin innostumaan kotimaisesta keramiikasta ja siitä, että Anu otti ideasta kopin. Jotain tällaista toivoinkin, mutta en osannut odottaa näin suurta pöllöspektaakkelia. Yhteistyö Pentikinkanssa on ollut superkivaa ja on ollut hienoa huomata millaisia tuloksia voi saada aikaan, kun saa yhteistyökumppanilta vapaat kädet toteuttaa yhteistyöt omannäköisellä tavalla.” -Stella Harasek, vaikuttaja