Siirry sisältöön

UKK

Keräsimme Usein kysytyt kysymykset -sivulle ytimekkäät vastaukset yleisimpiin meiltä kysyttyihin vaikuttajamarkkinointikysymyksiin. Lue vastaukset alta tai syvenny aiheeseen Asennenewsin artikkeleissa!

Yrityksille

Mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa?

Vaikuttajamarkkinointi on markkinointia, jossa yritykset käyttävät sosiaalisen median vaikuttajia (eli henkilöitä, joilla on suuri seuraajakunta ja jotka voivat vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen) edistämään brändinsä tunnettuutta ja tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla tavoitellut kohderyhmät tavoitetaan vaikuttajan tunnetun henkilöbrändin avulla. Vaikuttaja voi olla esimerkiksi instagrammaaja, bloggaaja, tiktokkaaja, näyttelijä, urheilija tai artisti. Vaikuttajan tuottamaa sisältöä ja mainostilaa hänen kanavistaan ostetaan samalla tavalla kuin muutakin mediaa.

Lue lisää siitä, miten vaikuttajamarkkinointia tehdään Asennemedialla!

Miksi vaikuttajamarkkinointi on tehokasta?

Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta, koska vaikuttajien seuraajat ovat yleensä sitoutuneita vaikuttajiinsa ja suhtautuvat vaikuttajaan kuin kaveriin, jonka suosituksia kuunnellaan ja niistä inspiroidutaan. Tiesitkö: neljä kymmenestä milleniaalista ajattelee suosikkivaikuttajansa ymmärtävän heitä ystäviäänkin paremmin (Digital Marketing Institute, 2021). Kun vaikuttaja suosittelee tuotetta tai palvelua, se lisää yrityksen uskottavuutta ja houkuttelee uusia asiakkaita.

Mitä tuloksia vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan saavuttaa?

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan saavuttaa erilaisia tuloksia, kuten bränditietoisuuden kasvattaminen, myynnin kasvattaminen, yleisön sitouttaminen ja asiakaskannattavuuden lisääminen. Vaikuttajamarkkinoinnilla saadaan tehokkaasti aikaan tuloksia. Kuluttajista 50 % sanoo ryhtyvänsä toimeen luettuaan positiivisen arvion tuotteesta (BrightLocal, 2023), ja yritykset ansaitsevat keskimäärin 5,78$ yhtä vaikuttajamarkkinointiin käytettyä dollaria kohden. (Influencer Marketing Hub, 2023).

Selaa tekemiämme töitä ja niiden tuloksia!

Miten valitaan brändille oikeat vaikuttajat?

Oikeiden vaikuttajien valitseminen brändille riippuu monista tekijöistä, kuten kohdeyleisöstä, kampanjan tavoitteista, vaikuttajien asiantuntemuksesta ja uskottavuudesta sekä budjetista. Erityisen tärkeää vaikuttajan valinnassa on brand matchin löytäminen: vaikuttaja ja brändi sopivat yhteen kun ne jakavat samansuuntaiset arvot ja kohderyhmän. Jotta sisältö on aitoa, suosittelemme valitsemaan vaikuttajan, jolle yrityksenne tuotteet tai palvelut oikeasti istuvat.

Lue, miten Asennemedialla valitaan vaikuttajat ja kanavat!

Mitä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon?

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon kampanjan tavoitteet, kohdeyleisö, budjetti, vaikuttajien valinta, kampanjan sisältö ja aikataulu. Vaikuttajamarkkinoinnin tulisi pohjautua yrityksen strategiaan ja sitä kannattaisi suunnitella kokonaisuutena muun markkinoinnin vuosikellon kanssa.

Miten seuraan vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan tehokkuutta?

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan tehokkuutta voidaan seurata erilaisilla mittareilla, kuten seuraajamäärien kasvulla, kampanjan sisältöjen jakomäärillä, sitoutumisasteella ja myynnin kasvulla. Vaikuttajamarkkinoinnin ROI (tuotto sijoitetulle pääomalle) riippuu kampanjan tavoitteista ja budjetista. Sitä voidaan mitata esimerkiksi myynnin kasvulla, markkinaosuuden kasvulla tai bränditietoisuuden kasvulla.

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnin mittareista ja mittaamisesta!

Pysy kartalla tekemistämme töistä, vaikuttajamarkkinoinnin uutisista ja inspiroivista vaikuttajayhteistöistä seuraamalla Instagram-tiliämme!

Miten vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan tulokset raportoidaan?

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan tulokset raportoidaan yleensä mittareilla, kuten seuraajamäärillä, sitoutumisasteella, myynnin kasvulla tai bränditietoisuuden kasvulla. Raportoinnissa kannattaa ottaa huomioon kampanjan tavoitteet ja mitkä mittarit ovat parhaita tavoitteiden saavuttamisen seurannassa. Asennemedialla kampanjan tulokset raportoidaan aina sekä vaikuttaja- että kampanjakohtaisesti: mittareina muiden muassa tavoittavuus, sitoutuneisuusaste eli engagement rate, sisältöjen katselu loppuun asti eli completion rate, sekä linkin klikkaukset.

Miksi kannattaa valita vaikuttajamarkkinointitoimisto?

Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä in house eli yrityksen omalla tiimillä tai yhteistyössä vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa. Vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa toimimisessa on monia etuja, ja alan ammattilaiset hoitavat koko projektin alusta loppuun. Toimiston asiantuntijat tekevät puolestasi vaikuttajakartoituksen, hoitavat viestinnän, johtavat projektia, analysoivat tulokset ja raportoivat. Vaikuttajamarkkinointitoimisto tuntee sekä vaikuttajat että alan käytännöt.

Vaikuttajille

Kuka on vaikuttaja: voisinko tehdä vaikuttajan töitä?

Vaikuttaja voi olla ihan tavallinen ihminen, jolla on vahva seuraajakunta vaikkapa Instagramissa, YouTubessa, blogissaan tai TikTokissa. Vaikuttajia on eri kokoisia: Suomessa mikrovaikuttajalla on 2000–10000 seuraajaa, nanovaikuttajalla taas alle 2000. Tilisi ei siis tarvitse olla valtava, jotta voisit työskennellä vaikuttajana. Tärkeää on, että olet aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja yleisösi on sitoutunut sisältöösi.

Miten tehdään yhteistyötä vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa?

Vaikuttajamarkkinointitoimisto kontaktoi vaikuttajat aina asiakkaan tavoitteiden ja kampanjan mukaan. Asennemedia tekee töitä koko Suomen vaikuttajakentän kanssa: sinun ei siis tarvitse ”liittyä listoille” tai sitoutua mihinkään kanssamme yhteistyötä tehdessäsi. Helpoiten pääset tekemään yhteistyötä vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa, kun lähetät oman mediakorttisi: lyhyesti tiedot siitä, minkälaista sisältöä tuotat, minkä kohderyhmän tilisi tavoittaa, missä kanavissa toimit ja minkälaisten brändien tai tuotteiden kanssa mieluusti tekisit yhteistyötä. Näin olet mukana valinnoissa, kun oikea brand match sattuu kohdalle.

Lue lisää siitä, minkälainen vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto Asennemedia on!

Miten valita sopivat yhteistyökumppanit?

Suosittelemme valitsemaan yhteistyökumppaneiksi sellaisia yrityksiä, joiden tekemiseen itse uskot, joiden kanssa jaat samat arvot ja joiden tuotteista tai palveluista aidosti pidät. Kun mainostettavat tuotteet sopivat sinulle ja yhteistyö tuntuu luontevalta, viesti osuu paremmin myös seuraajiisi. Aito sisältö sitouttaa.

Miten määrittelen oman palkkioni määrän oikein?

Ole realistinen: suhteuta tavoittamasi yleisön määrä, sitoutuneisuus ja oma henkilöbrändisi tavoittelemaasi palkkioon. Muista arvostaa omaa aikaasi, osaamistasi ja työpanostasi. Jos vaikuttajapalkkion määrittely tuntuu vaikealta, kannattaa keskustella muiden samaa työtä tekevien tai vaikka yhteistyötä hoitavan vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa.

Miten voisin tehdä työni mahdollisimman hyvin?

Oma työ kannattaa hoitaa kunnialla: tee se mitä on luvattu, ole tavoitettavissa ja pysy aikataulussa. Yhteistyöpostausten laatuun kannattaa panostaa jo itsensäkin vuoksi: voit käyttää hienosti hoidettuja töitä referensseinä portfoliossasi tai ehdottaessasi mieleisellesi brändille yhteistyötä tulevaisuudessa. Kun hoidat työsi hyvin, olet varmasti valintalistalla myös tuleviin kampanjoihin.

Miksi tekisin yhteistyötä vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa?

Vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa työskennellessäsi saat tukea työhösi. Saat sparrausta sisällöntuotantoon ja valmiin kontaktin arvostamiisi brändeihin. Toimisto hoitaa puolestasi viestinnän ja yhteydenpidon asiakkaan kanssa ja pitää projektin langat käsissään – eli luo puitteet, jossa sinun on helppo tehdä oma työsi hyvin.

Puuttuiko joku kysymys tai
jäikö jokin mietityttämään?