Siirry sisältöön

Aloittelevan vaikuttajan ABC – vaikuttajamarkkinoinnin käytännöt ja termit

Teimme tammikuussa 2024 vaikuttajakumppaneillemme tyytyväisyyskyselyn. Vaikuttajat antoivat meille arvosanaksi 4,9 (1–5) ja totesivat Asennemedian olevan yhteistyökumppanina ennen kaikkea luotettava, reilu ja helposti lähestyttävä.

Saimme myös loistavia ehdotuksia toimintamme kehittämiseen. Yksi alalta yleisesti noussut kysymys koski vaikuttajamarkkinoinnin termiviidakkoa. Jos siis olet joskus miettinyt, mitä kummalliset lyhenteet tarkoittavat, tämä on onnenpäiväsi – kuulimme pyynnön ja kasasimme termien lisäksi tietoa alan käytännöistä.

Tässä artikkelissa annamme parhaat vinkkimme aloittelevalle vaikuttajalle ja avaamme yleisimmät alalla käytetyt termit.

Alusta asti oikeille raiteille

Toimiva vaikuttajayhteistyö alkaa aina siitä, että vaikuttajalle on selvää, kuka hänen yhteyshenkilönsä kampanjan aikana on ja millaisissa asioissa häneen voi olla tarvittaessa yhteydessä. Yhteyttä projektitiimimme kannustaa ottamaan matalalla kynnyksellä. ”Jos kampanjan tavoitteet tai kärkiviesti tuntuu epäselvältä, tai et ole täysin varma, mitä sinulta odotetaan, asia on paras nostaa esille jo kampanjan briiffausvaiheessa. Tarjoamme mielellämme apua tavoitteiden kirkastamiseen. Kampanjamateriaalia saattaa olla työlästä lähteä korjaamaan jälkikäteen. Parhaassa tapauksessa askarruttavien kysymysten kysyminen rohkeasti ennen sisällöntuotantoa säästää hurjasti aikaa ja vaivaa”, muistuttaa Asennemedian Senior Project Manager Roosa Eloranta.

Projektitiimin muistilista aloittelevalle vaikuttajalle

Vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan liittyy monia vaiheita, joissa ennakkotieto on tarpeen. Kysyimme Roosalta, mistä hän tahtoisi aloittelevia vaikuttajia erityisesti muistuttaa. Tältä näyttää lista:

  • Lähetä meille ajan tasalla oleva mediakortti. Mediakortista käy ilmi seuraajiesi ikä- ja sukupuolijakauma sekä huippusijainnit ja kaupallisten sisältöjesi engagement rate. Voit myös lähettää kaikista kanavistasi tarvittavat tiedot, joiden pohjalta me luomme mediakortin.
  • Varmista, että toimistolla on tarvittavat tiedot realistisen tavoittavuusarvion asettamiseksi. Tätä varten tulisi tietää kaupallisten julkaisuiden keskimääräinen tavoittavuus, sillä Asennemedialla seurataan nimenomaan tavoittavuutta, ei näyttökertoja.
  • Muista varmistaa, että käyttämäsi musiikki on aidosti rojaltivapaata. Pahimmillaan väärän musiikin käyttö voi estää sisällön sponsoroinnin tai johtaa sisältösi poistamiseen.
  • Jos sisältöösi on ostettu mainonnan tai sponsoroinnin oikeudet, ota tämä huomioon jo sisältöä luodessasi. Tähän liittyy tiettyjä sisällöllisiä reunaehtoja, jotta mainontaan nosto voidaan toteuttaa. Kun teet kampanjan Asennemedian kanssa, löydät kaikki ehdot ja huomioon otettavat asiat aina kampanjabriiffistä.
  • Edelliseen viitaten: lue ohjeistus huolellisesti. Saamme paljon kehuja kattavista ja selkeistä briiffeistämme – Asennemedian kanssa tehdessäsi löydät siis aina kaiken tarvittavan niistä.

Vaikuttajamarkkinoinnin termit avattuna

Asennemedian Production Director Johanna Risku kokosi vaikuttajamarkkinoinnin termistön helpottamaan aloittelevien vaikuttajien työtä – ja miksei myös kokeneiden konkareiden muistin tueksi. Jotta tulevat projektit sujuvat mutkitta ja täydessä yhteisymmärryksessä, tallenna tämän listan asiat muistin lisäksi kirjanmerkkeihin!

Sisältö, yleisiä lyhenteitä:

IGR = Instagram Reels
IGF = Instagram Feed
IGS = Instagram Stories

(Huom: yleisesti alalla puhutaan IGS-kokonaisuuksista. Yksi Instagram Stories -kokonaisuus sisältää yleensä useamman Stories-klipin, Asennemedialla aina minimissään 3 klippiä. Tätä sisältölajia ei siis hinnoitella per klippi, vaan per kokonaisuus.)

Mainos- tai sponsorointioikeudet = Hinta sille, jos pyydät palkkiota oikeudesta sponsoroida yhteistyösisältöäsi tai käyttää luomaasi sisältöä asiakkaan mainonnassa. Hinnoittelussa on hyvä ottaa huomioon oikeuden kesto ja käytön laajuus.

Spark Ads = TikTokin yleisin kumppanuusmainoksen muoto. Sisällöntuottaja luo sisällön ja julkaisee sen omassa kanavassaan. Julkaistusta videosta sisällöntuottaja ottaa ulos mainoskoodin, jonka toimittaa kumppaniyritykselle. Kumppaniyritys tekee sponsoroinnin videolle, jolloin se näkyy käyttäjille mainoksena, joka näyttää kuitenkin samalta kuin alkuperäinen julkaisu.

BCT tai Branded Content Tool = Instagramin kumppanuustyökalu, jonka avulla kumppaniyritys voi tehdä sponsorointeja yhteistyösisällölle. Sisällöntuottaja luo sisällön ja julkaisee sen omassa kanavassaan. Julkaistusta sisällöstä sisällöntuottaja joko ottaa ulos mainoskoodin, jonka toimittaa kumppaniyritykselle tai aktivoi julkaisun valikossa kumppanin mainosoikeuden. 

Kuvaoikeudet = Hinta kuviesi käyttöön asiakkaan omissa kanavissa ja sisällössä. Hinnoittelussa on hyvä ottaa huomioon oikeuden kesto ja käytön laajuus, sekä se, näytkö itse kuvissa tunnistettavasti.

Henkilöbrändin käyttöoikeus = Asiakas saa käyttää nimeäsi ja/tai kuvaasi omissa sisällöissään sovitulla laajuudella. Tätä voi olla esimerkiksi nimissäsi toimitettu PR-lähetys, kuratoimasi tuotevalikoima asiakkaan verkkokaupassa tai nimesi ja äänesi käyttö asiakkaan audiomainoksessa. Hinnoittelussa on hyvä ottaa huomioon oikeuden kesto ja käytön laajuus

Maksettu kumppanuus -merkintä = Alustan omalla työkalulla sisältöön lisätty merkintä, joka tulee lisätä tekstinä olevan ”Kaupallinen yhteistyö” tai ”Mainos” -merkinnän lisäksi kaupalliseen sisältöön.

Mediakortti = Tiedosto, johon on koottu lyhyt esittely sinusta ja kanavistasi, sekä tärkeimmät datat seuraajistasi sekä tavoittavuuksistasi. Vaikuttajatoimiston kanssa toimiessa sinulla ei välttämättä ole oltava valmista mediakorttia: voit myös toimittaa pyydettäessä toimistolle vain ne tiedot, joita juuri he tarvitsevat.

Brief = Tiedosto, jossa saat ohjeet yhteistyön toteuttamiselle. Briiffissä annettuja ohjeita tulee aina noudattaa sisältöä tuottaessa: jos sisältö on tuotettu noudattamatta briiffiä, asiakkaalla on oikeus edellyttää, että teet sisällön kokonaan uudelleen.

Hygieniarajat / kilpailukielto = Määritetyt rajat sille, milloin ja millä ehdoin voit tehdä kumppaniyrityksesi kilpailijan kanssa yhteistyötä. Tyypillisesti yksittäisissä kampanjoissa sovitaan hygieniarajat, eli aikaväli ennen ja jälkeen julkaisun, jolloin et saa tehdä asiakkaan kilpailijaksi katsottavan brändin tai yrityksen kanssa yhteistyötä. Vuosiyhteistöissä ja brändilähettilässopimuksissa sovitaan tyypillisesti kilpailukielto, jonka voimassaollessa et saa tehdä siinä määritettyjen, kumppanisi kilpailijoiden kanssa yhteistyötä.

Datat / statsit = Yhteistyösisällön numeraaliset tulokset. Toimitettava kumppanille siinä laajuudessa ja aikataulussa, jossa asiakas niitä tarvitsee.

Asennemedia

Asennemedia on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto, jossa yhteistyöt pohjataan strategiaan, luodaan intohimolla ja tehdään asenteella. Kirjoitamme ajankohtaisista uutisista, vaikuttajamarkkinoinnin saloista ja caseista, jotka tekivät vaikutuksen.