Siirry sisältöön

Mitä nyt taas! Sosiaalinen media 2024

Tavoite on varmasti jokaisella sosiaalista mediaa työkseen tekevällä sama: opi hyödyntämään uudet kanavat ja toiminnot ensimmäisten joukossa. Mutta miten sen teet, kun kaikki muuttuu koko ajan?

Pidä itsesi ajan tasalla uusista tulokkaista, seuraa mitä maailmalla tapahtuu ja ole itse läsnä aktiivisesti. Älä vielä uuvu ajatuksesta – voit varata vaikka tunnin työviikostasi sille, että kurkkaat TikTokin trendit tai luet uusimmat artikkelit aiheesta.

Aloita tästä artikkelista, johon Asennemedian Communications Specialist Mira Suurnäkki kokosi tärpit sometyöhön vuodelle 2024.

Artikkelissa on kattavasti asiaa. Valitse listasta itseäsi eniten kiinnostavat kohdat:

  1. Viihdytä, älä myy (niin myyt)!
  2. Tekoäly sisällöntuottajana
  3. Kanavat ja missä niistä pitäisi olla?
  4. Sisällöt: yksityinen sitoutuminen, pidemmät videot, LinkedInin algoritmimuutokset, some hakukoneena ja photo dumpit

1. Viihdytä, älä myy: aitous ja inhimillisyys tuottavat tulosta

Oletko joskus luonut sosiaalisen median sisältöä yrityksille yrittäjänä tai in-house? Saanko arvata: sinua on pyydetty lisäämään kalenteriisi taktista tuotesisältöä tai suoraa myyntiä – viihdyttävän sisällön kustannuksella. Näin käy erityisesti silloin, kun myynti sakkaa ja paine lisääntyy. Pomolle tai asiakkaalle on joskus vaikea sanoa ei, mutta tässä tapauksessa kannattaisi.

Aitoudesta puhutaan paljon ja sen tärkeys ymmärretään, mutta toteuttamisessa ollaan yhä puolitiessä. Erityisesti Z-sukupolvi vierastaa loppuun asti hiottua, visuaalisesti upeaa ja pahvinmakuista sisältöä, eikä ihme. Aitoutta ja inhimillisyyttä hyödynnetäänkin markkinoinnissa yhä aivan liian vähän. Ihmiset luottavat enemmän toisiin ihmisiin kuin yrityksiin: siksi sosiaalisen median kanavissa kannattaisi nostaa ihmisiä, tunteita ja inhimillisyyttä brändin takana. Kunhan markkinointitoimenpiteesi perustuvat strategiaasi ja välittävät tärkeimmät viestisi, voit rohkeasti muokata visuaalista tarinankerrontaasi ja tone of voiceasi kanavaan sopivaksi.

Muista, että sosiaalisen median lisäksi tämä sääntö pätee myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Mieti vähemmän sitä, miltä brändisi näyttää ja enemmän sitä, minkälaista sisältöä kohderyhmäsi kaipaa. Hootsuiten 2024 trendiraportin mukaan ihmiset kertovat käyttävänsä somea pääasiassa viihtymiseen tai antaakseen mielensä rentoutua. Siispä sitä heille kannattaisi tarjota.

Vaikuttaja: seuraajasi seuraavat sinua syystä. Luota omaan tyyliisi myös kaupallisissa yhteistöissä.

Brändi: luota vaikuttajaan ja muista, että kanavassa kanavan tavalla.

2. Tekoäly sisältöjen tukena

Tekoälystä on valtava apu sisällön luomisessa, jos sitä käyttää oikein. Tekoälyn luomista sisällöistä jää kuitenkin helposti puuttumaan inhimillinen tuntu, siis nimenomaan se hypetetty aitous.

Samaan aikaan tekoäly mahdollistaa täysin uudenlaiset sisällöt ja paljastaa täysin uudenlaisen luovuuden ulottuvuuden. Muistatko vuodelta 2023 vaikkapa Maybellinen viraalin tekoälykampanjan, jossa jättimäiset harjat sutivat väriä julkisen liikenteen näyttäviin ripsiin? Ilmiö sai pohtimaan mainontaa tuoreesta kulmasta: mitä jos mainos ei olekaan oikeasti olemassa muualla kuin somessa?

Toimivaksi testattu resepti: Käytä tekoälyä sosiaalisen median sisältöjä luodessasi apuna ideointiin, suunnitteluun ja toteutuksiin – mutta älä unohda lisätä joukkoon ripausta inhimillisyyttä. Olit sitten ihminen tai yritys: mieti, miltä oma brändisi tuntuu. Sen fiiliksen tahdot välittää myös tekoälyn avulla tuotetuilla sisällöillä.

3. Sosiaalisen median kanavavalikko kasvaa ja muovautuu

Katsahdetaan länteen ja Hootsuiten raporttiin: Amerikassa yritykset ovat kertoneet lisäävänsä läsnäoloa TikTokissa, Instagramissa ja Linkedinissä. Tasaista on YouTubessa ja Snapchatissa, jonka mahdollisesta paluusta varteenotettavana markkinointikanavana on muuten kuiskittu TikTokin somegurujen videoilla pitkin syksyä. Sen sijaan brändien into Facebookin, X:n, Pinterestin ja Whatsappin käyttöön näyttää laskeneen.

Ota haltuun viimeistään nyt ainakin Instagram ja TikTok. Jos brändisi kohderyhmän voisi tavoittaa myös muissa kanavissa, kokeile rohkeasti uutta. Myös tutut kanavat ja niiden toiminnot muuttuvat jatkuvasti. Moni varmasti huomasi muutoksen ainakin Instagramissa, jonka lähetyskanaville sateli kutsuja tänä syksynä. TikTokin suosion myötä myös Instagramin ja YouTuben täytyi muokata alustaansa: Reelsit ja Shortsit nousivat vastaamaan lyhytvideoiden kysyntään.

Omia resursseja ei tarvitse käyttää kaikkeen. Vertaile, mitkä kanavat tuovat eniten tulosta ja painota tekeminen parhaisiin. Opettele hyödyntämään sisältöjä monessa eri kanavassa, mutta älä koskaan käytä copy-pastea. Yritysten edustajia suosittelisin ottamaan luovan tiimimme neuvoista vaarin: anna asiantuntevien vaikuttajien viedä brändisi uusiin kanaviin.

Liikehdintää on tänä syksynä ollut erityisen paljon myös Suomen vaikuttajakentällä: bloggaajina tai instagrammaajina itsensä vahvasti brändänneet vaikuttajat ovat jo tai vakavasti suunnittelevat tekevänsä hyppyjä myös itselleen tuntemattomampiin kanaviin ja sisältötyyppeihin. Ja miksipä ei! Enemmän kanavia tarkoittaa enemmän mahdollisuuksia oman sisällön kaupallistamiseen.

Viikko ennen joulua 2023 katseet kääntyivät meille suomalaisille tuoreimpaan tulokkaaseen, kun Threads saapui vihdoin myös Eurooppaan. Kanava ja sen käyttö muovautunee lopulliseen muotoonsa ajan kanssa, mutta viihtyä siellä voi jo nyt. Suljettujen ovien taa kuuluvia kuulumisia menneiden vuosien Facebook-tyyliin, LinkedInistä tutut henkilöbrändääjät ja suosituimpien vaikuttajien matalan kynnyksen ääniviestit – tällä hetkellä Threads on sympaattinen kaaos vähän kaikkea. Katsotaan, mihin uusi alusta muovautuu.

4. Somesisältö vuonna 2024

Sitoutuminen tapahtuu aikaisempaa yksityisemmin

Algoritmit arvottavat jakoja tykkäämisten, kommenttien tai seuraajamäärien ylitse. Jo vuonna 2023 myös huomattiin, että vuorovaikutus siirtyy yhä vahvemmin kommenttikentistä yksityisviesteihin. Moni vaikuttaja on nostanut tänä vuonna esiin ongelman: ”Eikö algoritmi näytä postauksiani?” Kyse on varmasti myös siitä, mutta käyttäjät ovat tunnustaneet myös muutoksen asenteissaan. Postauksia tallennetaan mieluummin kuin niistä tykätään. Syy on yksinkertainen: ihminen ei itse saa tykkäyksestä mitään, tallennuksesta tai jaosta taas jotakin kivaa muistiin tai yhdessä katseltavaksi.

LinkedIn takaisin juurilleen

Pahimpina pandemiavuosina ihmiset sekoittivat työn ja vapaa-ajan myös sosiaalisen median kanavissa. LinkedIn alkoi pursuta jaarittelevia henkilökohtaisia oivalluksia ja selfieitä. Palautetta ropisi sekä julkiseen jakoon että suoraan LinkedInille: tämä ei ole Facebook. Nyt Linkedin on muokannut algoritmiaan – jatkossa alusta arvottaa postauksia, jotka tarjoavat asiantuntijuutta ja varteenotettavia oppeja työelämästä.

Pidemmät videot tekevät paluun

Videoihin kannattaa yhä panostaa. Youtube Shorts on tullut jäädäkseen, eikä viime vuosien lyhytvideotrendi ole katoamassa. Siitä huolimatta pidemmät videot kasvattavat yllättäen suosiotaan: TikTok kannustaa yli 1 minuutin videoiden tekoon. Alustat tarjoavat mahdollisuuden pidempien videoiden jakamiseen, ja käyttäjät näyttävät nauttivan tästä mahdollisesta kehityssuunnasta.

Slow contentin puolesta ovat Suomessa puhuneet viime aikoina ainakin Eeva Kolu ja Henriikka Reinman. Voisivatko ihmiset kaivata kaiken tämän tietotulvan ja nopeiden pintaraapaisuiden keskelle syvällisempää pohdiskelua ja yksityiskohtaisempaa tietoa? Siltä ainakin tämä trendi vaikuttaa.

SEO:n uusi aika eli hakukoneoptimointi sosiaalisessa mediassa

Vapise, Google. Haut yleistyvät sosiaalisen median alustoilla, erityisesti TikTokissa. Tässä on järkeä: jos kaipaa ihmisten kokemuksia, arvosteluja tai vinkkejä, niitä löytää huomattavasti helpommin sosiaalisesta mediasta kuin perinteisistä hakukoneista.

Tiesitkö, että Z-sukupolvelle sosiaalinen media on jo toiseksi suosituin kanava ostopäätösten pohdintaan ja perusteluun? Melkein puolet (44 %) kertoi etsivänsä tietoa ostojensa pohjalle ensisijaisesti somesta.

Tämä trendi tulee melko varmasti kasvamaan entisestään myös tulevaisuudessa. Enää ei riitä, että optimoit avainsanat postausten kuvateksteihin ja profiiliin – sisältöjen itsessään kannattaa vastata haettuihin kysymyksiin. Tee tutkimusta oman alueesi avainsanoista ja vastaa sisällölläsi useimmiten kysyttyihin kysymyksiin. Ikivihreät, opettavat sisällöt sitouttavat ja näkyvät hakutuloksissa vielä pitkään julkaisun jälkeenkin.

Koosteet valtasivat kanavat

Photo dumpit (ennen muinoin karusellit) valtasivat ensin Instagramin. Nyt myös TikTok-syöte on pullollaan selattavia kuvakoosteita, eli voitaneen ennustaa, ettei tämä trendi mene ohi vielä ensi vuonna.

Monen kuvan kooste antaa ihmisille sekä brändeille mahdollisuuden jakaa enemmän tietoa ja kertoa koukuttavampia tarinoita. Jotta photo dump ajaisi asiansa ja tavoittaisi kohdeyleisösi rennolla, autenttisella ja helposti lähestyttävällä tavalla, se kannattaa tehdä oikein. Näiden kuvakoosteiden ideana on ensisijaisesti välittää tunnelma ja tarina, ei jakaa viimeisteltyä kiiltokuvasisältöä. Ja kas, ympyrä on sulkeutunut, olemme taas aitouden äärellä.

Tiivistys kiireiselle

Sosiaalisen median kanavien muutoksia ja algoritmeja on mahdotonta ennustaa varmasti, eikä takuulla toimivaa reseptiä ole. Kun seuraat aktiivisesti sosiaalisen median kenttää, kanavia ja trendejä, on mahdollisuus onnistumiseen varmasti suurempi kuin saman toistaminen vuodesta toiseen. Jos voisin antaa ensi vuodelle vain yhden neuvon, se olisi: älä luota mihinkään ja kokeile rohkeasti uutta – kyllästymiseen asti.

Merkattujen lähteiden lisäksi tämän artikkelin lähteinä käytettiin: tutuilta vaikuttajilta kuultuja kokemuksia, Statistaa ja alan johtavia uutiskirjeitä (mm. Hubspot, Hootsuite ja Social Media Today). Koska olen kuten kaikki muutkin, luin tätä Asennenewsia varten valtavasti materiaalia… eli selasin TikTokia.

Mira Suurnäkki

Hersyvä Mira on markkinoinnin moniosaaja ja sisältötaituri, jonka vahvuuksia ovat sanat, luovuus ja taito kiteyttää olennainen. Hän pitää huolen siitä, että asiakastyömme ja bränditarinamme tulevat kerrotuiksi.