Siirry sisältöön

Nostomme vuodelle 2024: hyödynnä trendit vaikuttajamarkkinoinnissa

Syksyn mittaan teknologiajätit ja suuret innovaatiojärjestöt ovat tuttuun tapaan julkaisseet trendikatsauksensa vuodelle 2024. Luova tiimimme kävi läpi pinon ennusteita ensi vuodelle ja poimi niistä kriittisin silmin ne, joilla on merkitys vaikuttajamarkkinointia tehdessä.

Näihin uskomme tulevana vuonna: kohderyhmän älykäs hyödyntäminen, tehokas kanavien hallinta, vaikuttajasisältöjen kerroksellisuus ja kestävästi tuotettu PR.

Lue alta neljä nostoamme ensi vuodelle!

”Trendien luettelun sijaan perehdyimme maailmalla vaikuttaviin virtauksiin ja analysoimme niiden vaikutusta nimenomaan vaikuttajamarkkinointiin Suomen markkinalla. Pohjaamme kaikessa tekemisessä asiakkaan tarpeisiin: siksi pureskelimme trendit sanahelinän sijaan konkreettisiksi ehdotuksiksi, mitä ensi vuonna kannattaa tehdä.”

Marika Ollikka
Creative Lead

1. Kohderyhmän älykäs hyödyntäminen

Yhteisöjen rakentaminen, UGC eli user-generated content (käyttäjien luoma sisältö) ja social listening (sosiaalinen kuuntelu) ovat trendejä, jotka ovat nousseet esiin listoilla viime vuosina ja tekivät niin odotetusti myös tänä vuonna. Avataan termit lyhyesti:

UGC eli user-generated content

UGC tarkoittaa sisältöä (teksti, kuvat, videot, arvostelut), jonka luovat brändin itsensä sijaan kuluttajat. Koska aidot kokemukset ja suosittelut toimivat perinteistä mainontaa tehokkaammin, tämä käyttäjien sosiaaliseen mediaan luoma materiaali on brändeille valtavan arvokasta.

Esimerkki: käyttäjä postaa sometililleen kuvan uusista saappaistaan, brändi pyytää lupaa käyttää sisältöä markkinoinnissaan.

Social listening

Social listening eli yleisöjen kuuntelu tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että verkossa ja sosiaalisessa mediassa käytäviä keskusteluja brändistä tarkastellaan ja hyödynnetään. Yleisöjä kuuntelemalla voidaan saada arvokasta tietoa ja palautetta, jota ei muuten saataisi hyötykäyttöön.

Esimerkki: Vaikuttajan kaupallisen yhteistyön kommenttikentässä jaetaan kokemuksia siitä, että mainostettu tuote on muuten loistava, mutta korkki epäkäytännöllinen. Brändi saa aitoa palautetta kohderyhmältään käytettäväksi tuotekehityksessä.

Näin hyödynnät kohderyhmäsi edustajia markkinoinnissa

Rehellisyyden nimissä voidaan todeta, että Suomessa on vain kourallinen brändejä, joiden tuotteista ihmiset jakavat materiaalia omasta halustaan. Yhtä harvalla on sitoutunut, aktiivinen ja osallistuva yhteisö omissa kanavissaan. Vaikuttajalla sen sijaan on: vaikuttajamarkkinointia hyvältä brand matchilta ostamalla brändi saa yhteyden kohderyhmään ja mahdollisuuden esitellä oman tarinansa tälle valmiille yhteisölle.

Ota ensi vuonna ilo irti tästä mahdollisuudesta ja nosta yhteisöjen hyödyntäminen yhä vahvemmin osaksi vaikuttajamarkkinointistrategiaasi. Käytä vaikuttajia alullepanevana voimana, kun kaipaat aitojen ihmisten tekemää sisältöä markkinointisi tueksi – saat takuulla enemmän kuvia, arvosteluja ja arvokasta tietoa kuin tekemällä aloitteen omilla kanavillasi. Tärkeintä: muista kuunnella. Kun saamme tiedon vaikuttajien kommenttikentissä, yksityisviesteissä ja kyselyissä esiin tulleista kehuista, kehitysideoista ja kokemuksista, voimme hyödyntää niitä tutkimustiedon keruussa, tuotekehityksen apuna ja markkinointisisältöjen rikastamisessa.

2. Tehokasta kanavien hallintaa

Eri kanavissa tavoitetaan tehokkaasti eri kohderyhmiä – mutta missä kaikessa kuuluisi olla mukana?

Meidän suosituksemme: kokeile rohkeasti, mutta unohda ajatus siitä, että brändillä pitäisi olla aktiivinen tili jokaisessa vanhassa ja uudessa kanavassa. Miksi käyttäisit valtavasti resursseja jokaisen kanavan haltuunottoon, kun voit jättää läsnäolon ammattilaisten vastuulle?

Hallittu kampanjointi alustan tuntevien vaikuttajien kautta on turvallisempaa, varmempaa ja ennen kaikkea tehokkaampaa. Asiantuntijan suunnittelema kokonaisuus vie sinut alustalle kuin alustalle hallitusti ja houkuttelevasti.

Kampanjan kanavakokonaisuuksista kannattaa myös ottaa kaikki tehot irti ja rakentaa sisältöjä, joita voidaan hyödyntää useammassa kanavassa. Tehokkuusajattelu on syytä muistaa myös silloin, kun sisällöt on saatu liveksi: suhteellisen pienellä maksetun mainonnan budjetilla saadaan aikaan vaikuttavia parannuksia tuloksiin.

Sosiaalisen median kanavat vuonna 2024

Muista tietenkin suosituimmat – jos brändisi ei vielä ole läsnä näissä, nyt on korkea aika:

  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok

Kasvavista kanavista pidä katseesi ainakin näissä:

  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Threads
  • Twitch

Myös tutut kanavat ja niiden toiminnot muuttuvat ajan sitä vaatiessa: katso vaikka, miten tärkeä on tullut Youtube Shortsista, tai kuinka monta kutsua Instagramin lähetyskanaville sait tänä syksynä. Pidä itsesi ajan tasalla uusista tuulista: lue artikkelimme sosiaalisesta mediasta 2024!

3. Vaikuttajasisältöjen kerroksellisuus

Isoilla vaikuttajilla on yhä merkittävä rooli vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksia suunnitellessa. Pitkäjänteiset yhteistyöt ja brändiuskollisuus tekevät sisällöistä aitoja ja yhteistöistä uskottavia. Kuten jo muutaman vuoden ajan on todettu, on pienempien vaikuttajien merkitys jatkuvasti kasvussa: heidän seuraajansa ovat erityisen sitoutuneita ja edustavat marginaalisempia kohderyhmiä, joihin on helpompi kohdentaa.

Siksi neuvomme onkin: kerrosta sekä vaikuttajat että viestit. Rakenna kampanjakokonaisuuksiin useampia tasoja ja pohdi, minkälaisella vaikuttajakombolla tavoitat ja sitoutat kohderyhmäsi parhaiten.

Näin sen teet:

  1. Tavoita laajasti ja lisää tunnettuutta yhteistyöllä tunnetuimpien vaikuttajien kanavissa
  2. Herätä ostohalut taktisilla yhteistöillä samaistuttavien mikrovaikuttajien kanavissa

4. Kestävästi tuotettu PR

Hyvä PR-lähetys tai -tapahtuma on vastuullisesti tuotettu. Meille tämä tarkoittaa ekologisia valintoja ja tarkkaa suunnittelua: harkitsemme huolella, kuinka paljon ja millaisia materiaaleja on tarpeen käyttää, sekä suosimme aineettomia elämyksiä. Suunnitelmallisuus pätee myös hävikkiin: kannustamme kierrättämään pakkauksen materiaalit ja hyödyntämään tapahtumien ruokahävikin.

Ota huomioon PR-kumppania valitessasi ja PR-toimia tehdessäsi myös sosiaalinen vastuu. Toimien takana on yleensä useita ihmisiä, ei vain lähettäjä ja vastaanottaja. Tuotteet, pakkausmateriaalit, tarjoilut, kuljetus ja mahdollinen taltiointi – myös kumppaneiden valinnan voi pohjata jaettuihin arvoihin. Voit tukea omien arvojesi mukaan vaikkapa yksityisyrittäjiä tai lähellä tuotettua.

Palataan kohtaan 1 eli kohderyhmän älykkääseen hyödyntämiseen. Yhteisöjä voidaan hyödyntää myös paremman PR:n suunnittelussa: toive pakkausmateriaalien ympäristöystävällisyydestä ja uudelleenkäytettävyydestä on tullut Asennemedian PR-tiimille suoraan vaikuttajilta ja heidän seuraajiltaan. Olemmekin saaneet runsaasti julkista kiitosta näiden arvojen mukaan suunnitelluista PR-teoista – kohderyhmälähtöisyys siis myös ohjaa parhaisiin tuloksiin.

Asennemedia

Asennemedia on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto, jossa yhteistyöt pohjataan strategiaan, luodaan intohimolla ja tehdään asenteella. Kirjoitamme ajankohtaisista uutisista, vaikuttajamarkkinoinnin saloista ja caseista, jotka tekivät vaikutuksen.