Siirry sisältöön

Lidl

Olemme saaneet kunnian tehdä Lidlin vaikuttajamarkkinointia jo monen vuoden ajan, ja tällä hetkellä toimimme brändin strategisena vaikuttajamarkkinointikumppanina. Vastaamme osaltamme Lidlin kampanjoiden ja kärkiviestien jalkauttamisesta vaikuttajamarkkinoinnin keinoin sisällöiksi ja elämyksiksi. Pitkään jatkuneen yhteistyömme varrella olemme saaneet toteuttaa lukemattomia kampanjoita osana Lidlin markkinointia. Esimerkiksi vuonna 2022 kumppanuutemme piti sisällään 13 kampanjaa, 18 vaikuttajaa ja 48 julkaisukokonaisuutta, joissa nostettiin Lidlin ajankohtaisia teemoja vahvojen brand matchien kanavissa.

Monen onnistuneen kampanjan salaisuus on ollut sisällöntuotannon ammattilaisten taitoon ja luovuuteen luottaminen: kokonaisvaltaisten, monikanavaisten kampanjoiden osana toteutetussa vaikuttajasisällössäkin
vaikuttajalla itsellään on luova vapaus tuoda kampanjan pääviestit luontevasti osaksi omaa sisältöään. Lidlin kanssa yhteistyötä tehdessä myös vaikuttajilla saa olla sopivasti pilkettä silmäkulmassa – eipä Lidlin omasta tone of
voicestakaan huumorintajua puutu.

Henkilökohtaisuus sitouttaa

Lidlin vaikuttajayhteistöissä sisältöjen vahvuus on henkilökohtaisuus. Kampanjoihin on valikoitu vaikuttajia, jotka ovat itse aidosti Lidlin asiakkaita ja
puolestapuhujia myös henkilökohtaisessa elämässään. Aito innostus on näkynyt mm. Enni Koistisen ja Hermanni Hyyryläisen hostaamissa Lidl Lover –
pikkujouluissa
ja vaikuttajien suuressa innossa
valikoida omia lempituotteitaan tarjouksiin Vaikuttajien viikoille.

Kaikkien tarvitsemat ja kaikkien saatavilla olevat tuotteet ovat istuneet hyvin valittujen vaikuttajien kanaviin – kampanjat ovat teemoiltaan erityisiä mutta
arjessa kiinni. Muiden muassa Liemessä-kanavien Jenni Häyrinen, Hanna Angelvuo, Hermanni, Emili Kumpuniemi, Mimmit sijoittaa, Enni Koistinen, Valtteri Sandberg ja Hennariikka Laaksola ovat tuoneet Lidlin teemat ja tuotteet luontevasti osaksi omaa elämäänsä sisällöissään.

Yksi suosikeistamme: Lidl Baby, 2023

Tammikuussa 2023 Lidl toi myymälöihinsä erän lastenvaatteita ja -tarvikkeita. Baby-teeman kampanjassa tavoitteena oli lanseerattujen tuotteiden ostohalukkuuden lisääminen sekä laatumielikuvan nostaminen: Lidlin erätuotteet ovat hinta-laatusuhteeltaan kilpailijoista erottuvia, ja saatavilla vain niin kauan, kuin tavaraa riittää.

Teeman kampanjaan valittiin vaikuttajista mukaan Iida Åfeldt, Hennariikka Laaksola, Janni Keituri ja Heidi x Anniina. Kaikki vaikuttajat elävät pikkulapsiarkea, ja heidän perheissään oli leluille, vaatteille ja tarvikkeille aito tarve. Tuotteet nähtiin kampanjassa käyttöympäristössään, ja seuraajat pääsivät kuulemaan aitoja kokemuksia niiden käytöstä erilaisissa perheissä.

Kampanjan kokonaistavoittavuus oli seurantajaksolla yhteensä 212 336 kontaktia. Kiinnostus Baby-teeman tuotteisiin näkyi etenkin linkkien klikkausten suuressa määrässä: vaikuttajien kanavista klikattiin Lidlin sivustolle yhteensä 3 082 kertaa. Keskimääräinen sitoutuneisuusaste oli jopa 10,6 % ja tarinoiden keskimääräinen completion rate 94 %, eli sisältö oli seuraajia kiinnostavaa alusta loppuun asti. Lukujen lisäksi seuraajat kommentoivat ja viestittelivät vaikuttajille aktiivisesti ihastusta herättäneistä tuotteista.

Yksi suosikeistamme: Lidl Pellavaiset -live, 2023

Kesäkuussa 2023 Lidlin pellavaisten vaatteiden kokoelman lanseerauskampanjaan suunniteltiin yhdessä Enni Koistisen kanssa toteutettu Pellavaista pikkurahalla -Instagram-live. Toteutimme livelähetyksen Lidlin omalla tilillä Ennin juontamana ja Asennemedian tiloissa kuvattuna.

Vaatevalikoima kiinnosti yleisöä, ja Enni sai sävyltään aidosti kiinnostuneita kysymyksiä vaatteista jo ennen livelähetystä. Myös tapahtumahetkenä linjoille oli löytänyt selvästi vaatteiden ostosta kiinnostuneita seuraajia: liven kommenteissa paitsi kyseltiin tuotteista, myös kannustettiin juontajia iloisessa hengessä.

Katso live Lidlin Instagram-tililtä!

Ennin Instagram-sisällöt hänen omalla kanavallaan sekä kuratoitu PR-lähetys tuotteiden lanseerausta edeltävänä päivänä vahvistivat liven viestejä. Enni julkaisi liven ympärillä kaksi Instagram stories -kokonaisuutta, yhden ennen liveä ja toisen sitä seuraavana päivänä. Klikkauksia Lidlin pellavaisten
tuotteiden kampanjasivulle saatiin Ennin tarinoista yhteensä huikeat 2 291 kappaletta.

Avainluvut 2022

11 165

Klikkausta Lidlin kanaviin

7,5 %

Sitoutuneisuusaste

90 %

Tarinoiden completion rate