Näkökulma: Vaikuttajamarkkinoinnin ristiriitaisuus - Miksi se vihastuttaa ja ihastuttaa

”Menisivät oikeisiin töihin.” ”Kiitos – oot antanut mulle niin paljon tukea vaikeina aikoina.” ”Ei ole turhempaa kuin itseään influencereiksi kutsuvat ihmiset.” ”Tuote myytiin parissa minuutissa loppuun, kun vaikuttaja suositteli sitä.”

Se, mikä herättää tunteita, jättää jäljen ihmisiin. Tämän opin markkinoinnista vuosia sitten ja siihen kai pohjautuu myös tämä kirjoitus. On ollut mielenkiintoista seurata viime vuosina käytyä kiivasta keskustelua siitä, miksi vaikuttajia on olemassa ja mihin heitä tarvitaan.

Sosiaalinen media on mielenkiintoinen ilmiö, joka on vakiinnuttanut jo olemassaolonsa. Siitä voisi kirjoittaa vaikka koko loppuelämänsä. Itse olen kuitenkin yhä enemmän alkanut tulkita sitä yhtenä markkinoinnin kanavana, oli se sitten oman elämänsä ja itsensä markkinointia tai kaupallisessa yhteistyössä brändin markkinointia.

Joka tapauksessa me ”mainostamme” siellä jotain. Oli se sitten hetkeä elämästämme, intohimoja, joista malttamattomina haluamme raportoida kaikille, tai kenties perheen uusinta karvaista kaveria Mattia – joka voi olla joko temppuja tahkova koira tai Tinderin uusin mahdollisuus.

Kirkastetaan aluksi kuitenkin se, mitä vaikuttajamarkkinointi mielestäni on ja missä sen teho piilee. Nykyisin tarjonta tuotteissa ja palveluissa pursuaa yli äyräiden ja itsekin hikoilen verkkokauppojen suodattimia säädellessä. En enää tiedä, mistä etsiä tai mitä ostaa, koska tarjontaa on niin hurjasti.

Vaikuttajien kohdalla olen itse saanut päättää ketä seuraan ja keneen samaistun. Kun seuraamani vaikuttaja tuosta hurjasta tarjonnan määrästä nostaa esille tuotteita ja palveluita, koen että hän on suodattimeni, ja mielenkiinnolla tutkin hänen mielipidettään tai kokemustaan.

Olen itsekin huomannut yhä enemmän hankkivani tuotteita, joita minulle on suositeltu tai vierailevani kohteissa, joiden olemassaolosta en olisi tiennyt ilman suositusta. Oiva kiteytys, joka vaikuttajamarkkinointia minusta kuvastaa on tämä: se on kuin suosittelumarkkinointia luotettavalta ihmiseltä, kuten ystävältä.

Se, kuka ja mikä sitten voikaan olla vaikuttaja on laajempi käsite: lähes kuka vain voi olla vaikuttaja. Toki esimerkiksi laadulla, tavoittavuudella ja vaikuttavuudella voidaan mitata sitä, kuinka menestynyt vaikuttaja todella on.

Jokaisella on mahdollisuus rakentaa sisällöstä oman näköistä: toisella horisontit ovat vinossa kuin Pisan kalteva torni ja toisilla videot nostavat laadukkuuden määritelmän uudelle tasolle. Tämä kaikki juuri tekee vaikuttajamarkkinoinnista niin ristiriitaista – se on aina jonkun tekemää markkinointia! Markkinoinnin kuuluu ihastuttaa ja vihastuttaa – sen kuuluu herättää tunteita!

Oikein tehtynä vaikuttajamarkkinoinnissa löydetään täydellinen brand match, jonka ansiosta viestit uppoavat vaikuttajan seuraajiin, joka on tunnistettu kiinnostavaksi kohderyhmäksi brändille. Mitä tarkemmin suunnittelemme vaikuttajamarkkinointia, sitä vähemmän vihastutamme, sillä sitä paremmin osaamme puhutella yleisöä ja seuraajia.

Jälleen on tärkeää muistaa, että tunne on sitoutuneisuutta ja sen avulla jätämme jälkeä tehokkaammin ihmisiin. Tasapaksu ja tylsä unohtuu nopeasti tässä nopeatempoisessa maailmassa.

Kuka tahansa voi lopettaa kenen tahansa seuraamiseen, kuka tahansa voi blokata kenet tahansa. Miksi päädymme kiroamaan vaikuttajia ja huutamaan heille sen sijaan, että sulkisimme puhelimen tai lopettaisimme noiden vaikuttajien seuraamisen? Ilmeisesti osan ihmisistä tulee päästä purkamaan vaikuttajien herättämät tunteet, ja sosiaalinen media mahdollistaa nopean reagoinnin ja ehkä jopa harkitsemattoman sellaisen.

Saatamme ajatella huomaamattamme, että kun tunne tulee, tunne pitää purkaa. Toinen jättää reagoimatta, mutta aina on se toinen, joka haluaa osallistua, ottaa kantaa, kertoa mielipiteensä. Sellaisia me ihmiset olemme – erilaisia. Tulkitsemme viestit eri tavalla ja reagoimme eri tavalla. Käytöstavat tulisi muistaa myös sosiaalisessa mediassa, mutta eihän kaikki niitä muista oikeassakaan elämässä. On siis osattava suodattaa viestejä ja palautteita – ja noh, olla osin välittämättä.

Ehkä suurin oivallus tässä vaikuttajiin kohdistuvassa myllertävässä vihan ja ihastuksen liitoksesta on ollut, että jokainen voi itse päättää kuinka syvälle viestien antaa mennä. Kohtaamme markkinointia joka paikassa, joten ymmärryksen kasvattaminen eri kanavista,  käyttötarkoituksista ja niiden tehosta tulee kasvaa.

Siinä olemme Asennemedialla mielellämme apuna. Voit kutsua meidät kylään tai ottaa kanssamme palaverin – jutellaan, vihastuttaako vai ihastuttaako vaikuttajamarkkinointi!

Senja Kilpeläinen on Asennemedian Key Account Manager & Concept Designer, joka toivoisi maailmaan lisää koirainfluenssereita ja reissuja saariston rauhaan.