Siirry sisältöön

Markkinoinnin vuosikello: vaikuttajamarkkinointia sesongeittain

Me Asennemedialla puhumme strategisen vaikuttajamarkkinoinnin puolesta. Merkittävä osa strategista vaikuttajatekemistä on harkittu ajoitus: milloin ja miten kannattaa mennä liveksi?

Tästä artikkelista opit, mitä strateginen aikatauluttaminen voi brändillesi tarkoittaa. Esittelemme aikatauluttamisen kaksi tasoa: laajemman vuosikellon mukaisen suunnitelman sekä taktiset sesonkeihin ajoittuvat kampanjat.

Vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen ja se tulee huomioida kiinteänä osana markkinoinnin kokonaiskuvaa ja suunnittelua. Ota vaikuttajatekeminen huomioon vuosikellossasi yhtenä mediana muiden joukossa.

Janika Immonen
Creative Project Manager, Asennemedia

Vaikuttajamarkkinointia sesongeittain

Hyvä vaikuttajamarkkinointi hakee aina tilaisuuden tullen lisätehoja sesongeista, jotka saavat seuraajat orgaanisesti liikekannalle. Tällaisia sesonkeja ovat usein juhlapyhät ja muut merkkipäivät. Kaikki tuntevat joulun ja juhannuksen, mutta myös vähemmän tunnetut merkkipäivät (kuten somekansaa jo useamman vuoden villinnyt korvapuustipäivä lokakuussa) tarjoavat markkinoinnin näkökulmasta mielenkiintoisia mahdollisuuksia täsmäiskuihin. Kannattaa pitää silmät auki kalenteria tutkiessa – jokin merkkipäivä voi olla kuin tehty juuri sinun brändillesi.

Etkö ole varma, miten vaikuttajamarkkinointi istuu vuosikelloosi? Meillä on pitkä kokemus strategisesta suunnittelusta ja autamme suunnittelemaan tehokkaan kokonaisuuden juuri sinulle.

Ystävänpäivä ja yksinäisyys – case: Suomen Punainen Risti

Suomen Punainen Risti yhdisti voimansa Pupulandia-median Jenni Rotosen kanssa ystävänpäivän alla. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta yksinäisyydestä ilmiönä ja vähentää siihen liittyvää häpeää. Samalla kerrottiin Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminnasta, jossa Jenni on jo vuosia ollut itsekin mukana vapaaehtoisena.

Tulokset ylittivät kaikki odotuksemme. Tunteellinen ja ajankohtainen Reels-video sai huomattavan määrän näyttökertoja ja keräsi samalla runsaasti orgaanisia jakoja.

Ruokajuhlat – case: Lidl

Vuoden varrelle mahtuu useita herkullisia ruokajuhlia, joiden saapuessa kaipaamme inspiraatiota kattauksiin ja tarjoiluihin. Tällaisia ruokajuhlia ovat muun muassa pääsiäinen ja halloween, joiden alla Lidl on tarttunut kanssamme vaikuttajamarkkinoinnin keinoin toimeen ja tarjonnut inspiraatiota sesongeittain vaihtuviin herkkuhetkiin, muun muassa Liemessä Jenni -ruokavaikuttajan kanssa.

Vahvasti teemaan sidotut sisällöt tarjoilevat pöydän täydeltä inspiraatiota ja (silmän) ruokaa.

Katso Instagramista myös Liemessä-Jennin ja Lidlin halloween-teemainen yhteistyö vuodelta 2022!

Juhlakauden asuinspiraatiota – case: Lindex

Talven juhlakausi on aina suurten asukysymysten aikaa. Kausi on täynnä toinen toistaan kimaltavampia juhlia, joihin haluaa pistää parasta ylleen. Lindex tarjoili kanssamme vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen raikasta asuinspiraatiota ja -vinkkejä niitä kaipaavalle somekansalle.

Tyylitaitureiden, Elisa Taskulan ja Martina Martialan, kanavissa julkaistu sisältö otettiin seuraajien keskuudessa erityisen lämpimästi vastaan. Elisan tilillä julkaistu video näyttää, kuinka nahkahameesta stailataan neljä eri juhla-asua. Reels oli lopulta yksi Elisan koko vuoden pidetyimmistä yhteistöistä.

Tiivistelmä kiireiselle: Markkinoinnin vuosikello on pohja vaikuttajatekemiselle ja kokonaiskuva rakentuu sesonkeja elävistä kampanjoista. Miksi? Koska hyvä vaikuttajamarkkinointi on uskollista juurilleen: oikealle elämälle.

Artikkelin kirjoitti: Janika Immonen

Janika Immonen

Janika johtaa Asenteen projekteja ja suunnittelee asiakkaillemme luovia konsepteja. Hän syttyy uuden oppimisesta ja ruokkii aktiivisesti uteliaisuuttaan. Ongelmatilanteissa Janika loistaa: on turha stressata, kun voi ottaa ihan rauhassa.