Siirry sisältöön

Vaikuttajamarkkinoinnin topit ja flopit – mitä ottaa mukaan uuteen vuoteen 2023?

Perjantaisin tiimilläni on tapana päättää työviikko summaamalla chatissa oman työpöydän sen viikon aktiviteetit. Projektinhallinnan ammattilaisille tyypilliseen tapaan chatti täyttyy napakoista listoista: tehdyt raportit, briiffit, presentaatiot, materiaalin ennakkohyväksynnät, tapaamiset ja suunnittelupalaverit listataan selkeästi ryhmiteltyinä omille riveilleen.

Yksi näistä työtehtävistä on vakio jokaisessa toteuttamassamme kampanjassa: raportointi. Asennemedian ammattilaisten yksi tärkein työtehtävä on olla asiakkaidemme tukena analysoimassa, mitä yhteistyössä saavutettiin, ja mitä voimme jatkossa tehdä yhä paremmin.  Raportoidessa ammennamme kaiken ammattitaitomme ja näkemyksemme asiakkaan käyttöön: jos jossain ei onnistuttu toiveiden mukaan, proikkarimme sukeltavat kampanjan käänteisiin Sherlockin intensiteetillä etsimään solmukohtia, joita tulevissa kampanjoissa lähdemme avaamaan.

Vuoden 2022 kompastuskivet ja mitä niistä opimme

Ensimmäinen ”floppi” tuskin tulee markkinoinnin ammattilaisille yllätyksenä: liian monen tavoitteen määrittäminen yksittäiselle kampanjalle tai yksittäiselle sisällölle.

Pitkä tavoitteiden lista kaipaa useimmiten luovista prosesseista tuttua kill your darlings -käsittelyä, jotta kampanjan toteutuksessa sisältö pysyy uskollisena vaikuttajan omalle tyylille ja asiakkaan pääviestit jäävät kohderyhmän mieleen. Vaikuttajamarkkinoinnin keskiössä on hyvä sisältö, jota seuraajat haluavat kuluttaa: vaikuttajan tarinalle, luovalle toteutukselle ja itse sisällölle on tärkeää jättää tarpeeksi tilaa.

Mitä siis ottaa opiksi? Vaikuttajakampanjaa suunnitellessa ja briiffatessa valitse tavoitteistasi tärkein, ja kärkiviestiesi top 3. Tiimimme auttaa karsinnan teossa tarvittaessa, jotta yhdessä löydämme toimivimman kokonaisuuden.

Toinen kompastuskivi kampanjoinnin onnistumisen tiellä on kapea katse yhteistyön mahdollisuuksiin vaikuttajien kanssa. Kun oikeat brand matchit on löydetty, vaikuttajan ja brändin yhteistyö pääsee puhkeamaan kukkaan monikanavaisuudessa ja pitkäaikaisessa kumppanuudessa – yhdeksi Instagram-sisältökokonaisuudeksi jäänyt yhteistyö tuottaa harvemmin yhtä hyviä tuloksia, kuin pitkäaikainen ja monipuolinen sitoutuminen yhteiseen tekemiseen.

Kun vaikuttaja näkyy mukana brändin muussa markkinoinnissa ja pitkäjänteisesti useammassa kampanjassa, sekä näyttää seuraajilleen pidemmällä aikavälillä useamman kerran käyttävänsä asiakkaan tuotetta tai palvelua, ollaan aidon vaikuttavuuden äärellä.

Kohti top-listan kärkeä ja sen yli

Kompastuskivien yli päästyämme pysähdytään vielä hetkeksi miettimään, mitä onnistumisia vuodelta 2022 kannattaa käyttää benchmarkina tulevan vuoden kampanjoita suunnitellessa.

Koska proikkarin sieluni rakastaa listoja, tässä vinkkieni TOP 3:

1. Aitous, aina vaan. Vaikuttajaa seurataan vaikuttajan itsensä vuoksi, ja yhteistyö on kiinnostavimmillaan seuraajien kannalta, kun myös kaupallisessa sisällössä näkyy vaikuttajan oma persoona. Jos vaikuttajan orgaaninen sisältö on pääasiassa kännykällä kuvattua, reaaliaikaista höpöttelyä, tarkkaan viilatut kampanja-copyt ja viivottimella mitatut visuaaliset materiaalit tuskin resonoivat hänen seuraajissaan.

2. Anna aikaa suunnittelulle. Etenkin vuosiyhteistöissä suunnittelun aloittaminen ajoissa on tärkeää: kun vaikuttajan ovella on jo halukkaita kumppaneita jonoksi asti, et halua joutua jonon hännille. Jotta pääsemme varmistamaan oikeat kumppanit brändillesi, on tärkeää aloittaa neuvottelut mahdollisimman ajoissa.

3. Hyvä briiffi on kampanjan onnistumisen edellytys. Jotta vaikuttajat tietävät, mitä heiltä toivotaan, on briiffissä tärkeää kertoa selvästi myös asiat, jotka tuntuvat itselle itsestäänselvyyksiltä. Näytetäänkö vain lopputulos, vai myös tekemisen prosessi? Kuvataanko tuote käyttöyhteydessään tai toivotaanko yllättäviä ideoita tuotteen käyttöön? Väärinymmärryksen sattuessa sisällön uudelleen tekeminen tulee kalliiksi ja vie aikaa, ja hyvällä briiffillä tämä voidaan käytännössä aina välttää. Briiffin teossa Asennemedian tiimi on tukenasi, ja ohjaa tarvittaessa oikeaan suuntaan.

Viime kädessä tärkeintä, mitä itse olen oppinut vaikuttajamarkkinoinnista, on ajatus kumppanuudesta. Kun toimimme toinen toistemme kumppaneina niin asiakkaina, toimistoina kuin vaikuttajinakin, pääsemme joka kerta parhaisiin tuloksiin – toisiamme sparraten, tsempaten ja haastaen. En malta odottaa, mitä ensi vuonna pääsemme yhdessä tekemään!

Johanna Risku

Johanna astuu uusiin tilanteisiin pelotta, tuo huoneeseen rauhan kriisin keskellä ja johtaa projektitiimiämme päättäväisesti eteenpäin. Hänet tahdot rinnallesi projektin vaikeimpina hetkinä: moniosaajan, joka voisi työkavereidensa mielestä johtaa vaikka koko maata.