Siirry sisältöön

Miksi podcast-mainonta kannattaa? Lue asiantuntijakatsaus audion kaupallisuuteen

Podcastien kuuntelu on Suomessa jatkuvassa kasvussa ja uusia podcasteja ponnahtaa pinnalle jatkuvasti. Kiinnostavat audiosisällöt ovat ottaneet paikkansa suomalaisten arjessa, sillä podcasteja kuunnellaan keskimäärin kolme tuntia viikossa. Vain paria vuotta aiemmin samainen lukumäärä oli 82 minuuttia. Ei olekaan ihme, että yhä useampi on kiinnostunut podcastien kaupallistamisesta ja mainosmahdollisuuksista. Asennemedia on jo vuosia tarjonnut jokaisen mainostajan tarpeisiin räätälöityjä podcast-ratkaisuja, mutta olemme huomanneet, että vielä harva tietää kaupallisista mahdollisuuksista ja mainostamisen tehosta podcastien parissa.

Audio on mediamuotona intiimi

Podcast-mainonta on jatkuvasti kasvava trendi niin maailmalla kuin Suomessa – eikä ihme. Meidän – ja asiakkaidemme – kannalta kiinnostavaa on erityisesti se, että kuuntelijat ovat podcast-mainoksille erityisen vastaanottavaisia. Mitä nuorempi podcastin kohderyhmä on, sitä positiivisempi suhtautuminen kuuntelijoilla on mainoksiin.

Viime vuosien tutkimukset osoittavat, että podcast-mainoksia ei myöskään ohiteta. Jopa 80% kuuntelevista korvapareista kuuntelee mainoksen kokonaisuudessaan. Tämä selittyy mielestämme osittain sillä, millaisissa tilanteissa podcasteja kuunnellaan. Jaksoja kuunnellaan yleensä samalla jotain muuta tehden, kuten matkalla töistä kotiin tai kotitöitä tehden. Samanaikainen tekeminen tekee ihmisistä vastaanottavaisempia mainosten viesteille.

Olemme seuranneet Asennemedialla podcast-trendejä niin maailmalla kuin Suomessa, ja huomanneet kuinka kaupallisten yhteistöiden määrä vain kasvaa. Brändit tekevät yhteistyötä podcastien kanssa, sillä podcast on mediamuotona intiimi, ja juontajan antama suositus tuntuu kuin ystävältä saadulta vinkiltä: Suomessa podcastien kuuntelijat ovat erityisen sitoutuneita, sillä suurin osa kuuntelee podcast-kausien kaikki jaksot. Silloin kuulijalla muodostuu podcastien vetäjiin kuulijasuhde, ja vaikuttavien juontajien suositus otetaan vastaan.

Tämä selittyy myös sillä, että reagoimme vahvemmin kuultuun mainontaan, ja se vaikuttaa meihin tehokkaammin. Selitys äänen ylivoimaan löytyy siitä, että pelkkä ääni aktivoi meidän mielikuvituksen tehokkaammin, sillä joudumme itse kuvittelemaan sisällön, eikä sitä syötetä meille valmiiksi. Tällöin tunnereaktiot ovat voimakkaampia.

Etenkin, kun brändi onnistuu löytämään podcastin, jonka arvot ovat linjassa brändin arvojen kanssa, kuulija on vastaanottavainen mainosviesteille. Sitoutuneiden kuulijoiden lisäksi niin sanottu light listening yleistyy: ihmiset kuuntelevat suosikkipodiensa lisäksi yksittäisiä jaksoja eri podcasteista kiinnostavien aiheiden tai vieraiden motivoimana, ja siten jaksojen kokonaiskuuntelumäärä kasvaa.

Podcast-mainonnan muodot – miten audion parissa mainostetaan?

Mutta millaisia podcast-mainokset oikein ovat?

Käytännössä podcast-mainonta voidaan jakaa kahteen eri osaan: sisältöyhteistöihin ja mainosspotteihin. Nämä mainosmuodot vastaavat erilaisiin mainostamisen tarpeisiin, mutta toimivat myös toisiaan tukevina mainosmuotoina pienissä ja suurissa kampanjoissa. Mainosspotit ovat Asennemedian uusin podcast-tuote ja niillä tarkoitetaan erillistä, lyhyttä mainosta, joka voidaan ajaa useampaan podcastiin määräajaksi. Tällaisia spotteja on mahdollista kohdentaa esimerkiksi iän, sijainnin ja kielen mukaan.

Sisältöyhteistyöt sen sijaan voivat olla myös kiinteänä osana jaksoa. Muotoina sisältöyhteistöillä voivat olla sisältöyhteistyöjaksot, joissa koko jakso on suunniteltu ja omistettu kumppanille. Lisäksi mahdollisia ovat myös lyhyemmät, noin muutaman minuutin mittaiset mainosklipit: jakson alussa olevaa mainosta kutsutaan pre-rolliksi, jakson keskellä olevaa mainosta mid-rolliksi ja jakson lopusta löytyvä mainos on nimeltään post-roll.

Näiden lisäksi Asennemedialla on pitkä kokemus B2B-podcastien tuotannosta, joista esimerkkinä on Sara Parikan ja Johanna Puhakan luotsaama Kulisseissa-podcast.

Suunnittelemme mainoskokonaisuudet aina asiakkaan tarpeet huomioon ottaen:

” Tavoitteita on yhtä monta kuin on kampanjoita ja me tiedämme ettei yksi ratkaisu voi palvella kaikkia. Tarjoamme yhteistyökumppaneillemme valikoiman useita eri podcast-mainosmuotoja, koska tiedämme että jokainen niistä on paras vaihtoehto jonkun tavoitteelle”, avaa Asennemedian podcast-tuottaja Janika Immonen.

Kotimainen audiokenttä laajenee ja kasvaa jatkuvasti

Ennustamme, että podcastien kaupallisuus tulee jatkossa vain kasvamaan, kun ihmiset hakeutuvat audiosisältöjen pariin entistä innokkaammin ja kotimainen podcast-kattaus kasvaa uusilla tekijöillä ja kiinnostavilla aiheilla. Jo pelkästään Asennemedian podcasteilla tavoitetaan kuukaudessa noin miljoona korvaparia, ja odotamme innolla miten sekä oma tekemisemme että kotimainen podcast-kenttä tulee kehittymään.

Jos haluat brändisi kuuluviin Suomen laadukkaimmissa lifestyle-podcasteissa, ota meihin rohkeasti yhteyttä!