Siirry sisältöön

Lisätty todellisuus muuttaa arkeamme ja vaikuttajamarkkinoinnin alaa

Lamp Factory on XR-studio, joka tuottaa erilaisia kuva- ja videosisältöjä, joissa on virtuaalisia elementtejä. He ovat asiantuntijoita siinä, miten lisätty todellisuus tulee vaikuttamaan meidän arkeemme ja vaikuttajamarkkinoinnin alaan.

Asennemedian Podcast & Communications Specialist Tiina Svensk istui alas Lamp Factoryn Mikko Kierikin kanssa selvittääkseen, mitä kaikkien vaikuttajamarkkinoinnin alalla työskentelevien tulisi ymmärtää tästä trendistä:

T: ”Mikko, olen todella uuden asian äärellä nyt. Kertoisitko aluksi ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan, mitä teet?”

M: ”Mielelläni kerron! Meidän tuotannoissa on joko virtuaalilavasteita tai tietokonepohjaisesti tuotettuja elementtejä. Me voidaan toteuttaa siis esimerkiksi striimejä, joissa on ihan oikea juontaja, joka on virtuaalisessa lokaatiossa. Toisaalta juontajakin voi olla täysin virtuaalinen.

Voimme siis luoda hahmoja tai lokaatioita, ja kysyntää on myös virtuaalisille studioille. Esimerkiksi urheilun puolella on kysyntää tuollaisille virtuaalisille studioille, mihin tuodaan virtuaalisen todellisuuden elementtejä – joko livenä tai tallenteena.”

T: ”Kiinnostavaa! Osaisitko antaa esimerkkejä siitä, miten tuo lisätty todellisuus näkyy jo nyt meidän kaikkien arjessa ja somen käytössä?”

M: ”No yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Instagramin kuvafiltterit ovat lisättyä todellisuutta: ne lisäävät tai laajentavat todellisuutta jollain tavalla. Ja esimerkiksi lohkoketjuihin pohjautuva NFT, joka mahdollistaa sen, että meillä voi digitaalisessakin ympäristössä olla nykyisin keräilyharvinaisuuksia, on esimerkki tästä – ja tämä on trendi, joka tulee varmasti kasvamaan.

Ylipäätään kaupantekoon virtuaalinen maailma tulee varmasti vaikuttamaan: meillehän myydään jo nyt asuntoja, jotka on sisustettu virtuaalisesti, tai niitä voidaan esitellä virtuaalikierrosten avulla.

Viihde- ja kulutustuotteita, sekä palveluita on jo tullut. Me ollaan jo vuosien ajan voitu katsoa huikeita konsertteja, jotka on tuotettu virtuaalisessa ympäristössä. Tällä hetkellä livestriimeihin pystyy tuottamaan jo sellaisia elementtejä, jotka olivat aiemmin mahdollisia vain Hollywood-tason elokuvatuotannoissa. Esimerkiksi tällä tavalla virtuaalinen todellisuus tulee osaksi jokapäiväistä mediakulutusta.”

T: ”Niin. Esimerkiksi Studio Killers oli tuollainen bändi. Ja Gorillaz heitti keikan Suomessa tänä kesänä!”

M: ”No niinpä! Tuleekohan elokuvapuolelle sitten joku virtuaalinäyttelijä, jonka kanssa kaikki haluaisi päästä samaan leffaan?”

T: ”Aika kiinnostava ajatus, koska virtuaalivaikuttajiahan on jo olemassa. Esimerkiksi Suomessa on Mieli Ry:n Myrsky.”

M: ”Myrsky! Oli kyllä tosi mahtava nähdä, että Suomesta nousi tuollainen virtuaalivaikuttaja, jolla oli vielä niin vaikuttavat lähtökohdat siihen toimintaan. Myrsky puhui tärkeistä aiheista ja antoi äänen nuorille.”

T: ”Jep. Mutta Mikko, minkä takia tämän kaiken tulisi kiinnostaa meitä, jotka työskentelee vaikuttajamarkkinoinnin parissa?”

M: ”No sanoisin, että onhan tuo virtuaalinen kenttä aivan uusi alusta, jolla toimia. Sen vuoksi kannattaisi jo nyt olla hereillä, mitä siellä oikein tapahtuu. Olen jonkin verran tutkinut dataa tästä aiheesta, ja löysin juuri sellaisen tiedon että 70 % vaikuttajista tekee tai harkitsee tekevänsä yhteistyötä Metaversessä.

Eli tuolla alustalla on jo liikehdintää. Isot brändit hankkivat virtuaalista maata ja perustavat sinne erilaisia elämyksiä tuottavia palveluita – ja pyrkivät sitä kautta sitouttamaan yleisöään. Siellä on siis uudet ansaintamahdollisuudet ja uusi kenttä, missä toimia. Kannattaa pysyä hereillä siitä, missä kohderyhmät liikkuu ja millaisilla alustoilla he viettävät aikaa.”

T: ”Näetkö, että vaikuttajamarkkinointi voisi olla tehokas tapa mainostaa erilaisia lisätyn todellisuuden kokonaisuuksia?”

M: ”No eikö se ole tehokas tapa markkinoida mitä tahansa?!”

T: ”No onhan se, hahah!”

M: ”No mutta tosissaan: en näe mitään syytä, miksi ei olisi. Mietin, voisiko koko vaikutusketju olla jotenkin virtuaalinen ja siten vahvempi? Tai voisiko virtuaalisia elementtejä lisäämällä saada vahvemman kokemuksen?

Ja kyllähän virtuaalivaikuttajilla tulee olemaan rooli tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnissa. Maailmalta tästä löytyy jo esimerkkejä, kuten social shopping -ilmiö. Kiinassa tuollaiset seurattavat markkinointistriimit on ottaneet jo melkein television aseman. Viime vuonna Kiinasta tuli virtuaalivaikuttaja Ayayi, joka on tehnyt kampanjoita myös kansainvälisesti esimerkiksi L’Oréalin kanssa. Kyseessä on siis täysin virtuaalinen tyyppi, mutta koska Kiinassa on niin suuret alustat ja suuremmat yleisöt, vaikuttajat pystyvät liikuttamaan suuriakin määriä massoja tuotteiden pariin.”

T: ”Oho! Tuleeko oikeiden vaikuttajien olla huolissaan?”

M: ”Ei ole syytä hätäillä, näen tämän ilmiön vain positiivisena asiana. Vaikuttajamarkkinoinnin ala kasvaa koko ajan, joten tilaa on varmasti kaikille. Mutta pitääkö kehittyä ja mukautua? Aivan varmasti.”

T: ”Onko sinulla jotain muita inspiroivia esimerkkejä Suomesta tai maailmalta?”

M: ”No olihan Myrsky inspiroiva. Sitten täytyy mainita tietenkin Miguela Sousa. Hänet on perustettu vuonna 2016 ja hän on alun perin brasilialainen virtuaalivaikuttaja. Hänellä on kuitenkin ollut hieno urakehitys, sillä nyt hän on myös tekoälymuusikko!”

T: ”Voisin jutella tästä aiheesta vaikka koko päivän, mutta kysyn nyt melkein viimeisen kysymykseni. Jos sinun pitäisi kertoa kolme asiaa, mitä vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten tulisi ymmärtää lisätyn todellisuuden trendeistä, niin mitkä ne olisi?”

M: ”No ensimmäisenä kannattaa hylätä se ajatus, että virtuaalinen todellisuus olisi hirmu kaukaista tulevaisuutta. Ei pidä paikkaansa. Toimi nyt, nyt ollaan jo siellä. Metaverse on olemassa, ja ihmiset tekee siellä töitä. Kannattaa siis tutustua aiheeseen.

Seuraavaksi muistuttaisin, että virtuaalinen todellisuus ei ole mitään nappikauppaa. Esimerkiksi isot muotibrändit panostavat nyt virtuaaliseen todellisuuteen. Jos teet jo heidän kanssaan töitä, ota tämä ulottuvuus mukaan kampanjoihin.

Kolmas asia, mitä mietin: maailmalla toimii jo ihan huomattavan kokoinen määrä virtuaalivaikuttajia, ja joidenkin tilastojen mukaan heidän kyky sitouttaa on jopa kolme kertaa parempi. Eli vaikuttajien kannattaa ainakin poimia heiltä tapoja, joilla noihin tuloksiin on päästy.”

T: ”Kiitti Mikko! Tää oli tosi kiinnostavaa! Onko jotain mitä haluaisit sanoa, mutta en ole osannut kysyä?”

M: ”No kysyppä mitä teen tällä viikolla?”

T: ”No mitä?”

M: ”Menen Ouluun! Siellä on ihmisen hyvä olla.”

T: ”No tähän on hyvä lopettaa sitten tämä haastattelu! Kiitos ja hyvää Oulun reissua!”