Muistilista KKV:n ohjeista vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeet vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen ovat herättäneet viime aikoina paljon kysymyksiä ja keskustelua. Tarkka säännöstely voi tuntua vaikealta ja arkea hankaloittavalta, mutta oikeastaan sehän vain kertoo alan kehittymisestä.
”Vaikuttajamarkkinoinnin ala on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Olemme alalla odotelleet päivitettyjä ohjeita KKV:lta käytäntöjen selkeyttämiseksi ja yhtenäistämiseksi, edelliset ohjeet kun olivat vuodelta 2019. Vaikka ohjeet ovatkin nyt ajan tasalla, voi merkintöjen viidakko tuntua edelleen sekavalta yksittäiselle vaikuttajalle – etenkin jos on uusi alalla. Mutta huoli pois, keräsimme ohjeet ja säännöt selkeään muistilistamuotoon.”
Johanna Risku, Production Director
KAUPALLISET YHTEISTYÖT
- Kaikki yhteistyönä tehty sisältö tulee merkitä mainossisällöksi riippumatta siitä, saatko siitä palkkioksi rahaa, tuotteen vai palvelun.
- Merkinnän tulee olla aina heti julkaisun alussa, näkyvissä ensisilmäyksellä ja pysyttävä näkyvissä koko sisällön katselun ajan kanavasta ja sisällöstä riippumatta. Merkinnän tulee erottua taustasta selkeästi.
Esimerkiksi:
“Mainos [yritys X]”
tai
Esimerkiksi:
“Kaupallinen yhteistyö [yritys X]”
- Kun sisältö on kohdennettu alaikäisille (tai on todennäköistä, että sisällön kuluttajat ovat muutoin suurelti alaikäisiä), käytä aina ilmaisua ”mainos”.
- Merkintä tulee tehdä sillä kielellä, millä sisältö on tuotettu.
- Jos julkaisu sisältää useamman yrityksen markkinointia, kaikkien mainostettavien yritysten nimi on kerrottava mainosmerkinnässä.
- Merkinnöistä ovat vastuussa sekä mainostava yritys että vaikuttaja itse. Vaikuttajalla ei tarkoiteta vain sosiaalisen median sisällöntuottajia, vaan myös muita henkilöitä, jotka tekevät sisältöä mainostarkoituksessa (esimerkiksi näyttelijät, artistit ja urheilijat).
- Mikäli vaikuttaja mainostaa oman yrityksensä tuotetta tai palvelua henkilökohtaisella tilillään eikä kyseisen yrityksen tilillä, on tämä sisältö merkittävä mainokseksi.
- Jos vaikuttajan profiilissa on esimerkiksi yrityksen alekoodi tai linkki, ennen näitä tulee myös profiilissa olla mainosmerkintä. Jos profiilissa on linkki verkkosivulle, joka sisältää useita mainoslinkkejä (esim. Linktree), mainosmerkinnät pitää tehdä verkkosivulla esillä olevien mainoslinkkien yhteyteen.
Esimerkiksi:
“Mainoslinkki: www.yritysx.fi”
PR, SAADUT TUOTTEET JA TAPAHTUMAT
- Vaikka vaikuttajalle ei olisi maksettu tai asetettu velvoitetta tehdä julkaisua tai määritelty julkaisun sisältöä, tuotteita tai palveluita esittelevät julkaisut ovat markkinointia. Julkaisut eivät ole yrityksestä riippumattomia, koska vaikuttaja saa rahanarvoisen edun, joka voi vaikuttaa julkaisun tekemiseen tai julkaisun sisältöön. Kaikki PR-tilaisuudet ja -tuotteet tulee merkitä aina mainokseksi.
- Kun esittelet saamaasi lahjaa/palvelua/muuta etua sisällössäsi, merkinnässä tulee käyttää joko sanaa ”mainos” tai ilmaisua ”saatu mainostarkoituksessa” sekä mainostuksen kohteena oleva yritys.
Esimerkiksi:
”Mainos/tuote saatu [yritykseltä X]”.
- Saat totta kai kertoa, että tuote on saatu ilman postausvelvoitetta.
- Merkinnässä on oltava tuotteen/palvelun tarjonnut yritys, ei esimerkiksi PR-toimisto, jolta olet tuotteen saanut.
- Jos esittelet sisällössä useampaa yrityksiltä mainostarkoituksessa saatua tuotetta, kaikki nämä yritykset on merkattava sisältöön. Ei siis ole riittävää kertoa, että ”osa tuotteista saatu mainostarkoituksessa”, vaan sisällöstä on käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitkä tuotteet on saatu ja miltä yritykseltä.
- Samat säännöt koskevat myös yritysten mainostarkoituksessa järjestettyihin tapahtumiin, eli esimerkiksi PR-tapahtumiin, lanseeraustilaisuuksiin, kutsuvierastilaisuuksiin ja pressipäiviin.
Esimerkiksi:
”Mainos/PR [yritys X]”
- Saatua tuotetta ei tarvitse merkitä mainokseksi sisällössä, jossa tuote näkyy vain taustalla eikä sitä esitellä. Käytännössä katsoen silloin kun yritystä tai tuotemerkkiä ei mainita eikä linkitetä, sitä ei tarvitse mainita.
- Oheistuotteita (esimerkiksi PR-lähetyksen mukana tullut kukkakimppu) ei tarvitse merkitä mainoksiksi kyseisen yritysten kanssa. Ainoastaan lahjan sinulle antanut brändi pitää merkitä.
- Jos samassa tapahtumassa markkinoidaan useita yrityksiä tai tuotemerkkiä, vaikuttajan pitää merkitä julkaisuun kaikki yritykset, joita julkaisussa tuodaan esiin.
- Ansaittuna tehty sisältö tarkoittaa sisältöä, joka on tehty olemassa olevaan (menneeseen, nykyiseen tai tulevaan) yhteistyöhön liittyen mutta vaikuttajalle maksettujen nostojen lisäksi. Ansaittuna tehty sisältö pitää merkitä myös mainonnaksi kyseisen yrityksen kanssa.
Esimerkiksi:
“Mainos/[tuotemerkki X] kanssa tulossa”
tai
“Olen aiemmin tehnyt mainoksen [yrityksen X/tuotemerkin X] kanssa”
tai
“Mainoskampanja [yrityksen X/tuotemerkin X] kanssa meneillään,
tästä julkaisusta ei ole sovittu.”
- Jos vaikuttaja jakaa esimerkiksi Instagramin tarinoissa seuraajaltaan tulleesta kommentista/viestistä kuvan, joka liittyy kaupalliseen kampanjaan tai sisältöön, tämä sisältö pitää merkitä mainokseksi yrityksen kanssa.
- Affiliate-linkit* orgaanisessa sisällössä pitää merkitä mainoksiksi kyseisen yrityksen kanssa. Voit käyttää esimerkiksi ilmaisua
Esimerkiksi:
“Mainoslinkki [yritys X]”
* niin sanottu kumppanimainoslinkki, jolla vaikuttaja voi ohjata kumppanin verkkokauppaan omasta sisällöstään ja saa provision, jos hänen linkillä ostoksille mennyt käyttäjä tekee oston.
KKV:N OHJEET JA UKK
Voit lukea ohjeistuksen kokonaisuudessaan KKV:n sivuilta:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa/
KKV on kerännyt usein kysytyt kysymyset sivustolleen:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamie[…]et/kysymyksia-ja-vastauksia-vaikuttajamarkkinointilinjauksesta
Asennemedian kanssa yhteistyötä tehdessä ohjeistamme aina oikeiden merkintöjen teossa ja muissa sisältöjen tekemiseen liittyvissä asioissa. Oikein tehdyt yhteistyömerkinnät lisäävät mainonnan läpinäkyvyyttä, mikä edistää koko alaa vaikuttajamarkkinoinnin määrän kasvaessa vuosi vuodelta valtavasti. Haluamme rakentaa alaa jossa kuluttajaa ei johdeta harhaan ja näin toimitaan mahdollisimman vastuullisesti.