Uudet sosiaalisen median kanavat – potentiaalia teknologiajättejien haastajiksi?
Sosiaalisen median kenttä ja alustavalikoima puhuttaa ihmisiä nyt paljon. Tuleeko teknologiajättien rinnalle uusia alustoja? Communications Leadimme Noora listasi internet- ja käytäväkeskusteluissa kuultuja uusia kanavia ja selvitti, millaisia ne oikeastaan ovat.
Kaikki artikkelissa käytetyt kuvat ovat Apple Storen sovellusten omilta sivuilta.
NOPLACE
noplace kuvaillaan Myspacen ja Twitterin risteytykseksi, jonka kohderyhmänä on Gen Z.
noplace on toimitusjohtaja Tiffany Zhongin luomus. Zhong pääsi Forbesin ’30 under 30’ -listalle vuonna 2020 työstään Zebra IQ:n parissa. noplace on värikäs ja kutsuva, mutta siitä poikkeuksellinen, ettei sinne voi julkaista kuvia eikä videoita. Käyttäjät voivat seurata ystäviään ja nähdä näiden julkaisuja, sekä kustomoida omaa profiiliaan visuaalisesti ja kiinnostuksen kohteilla. Sovelluksesta saa rakennettua haluamansa näköisen ja värikkyydellä halutaan varmastikin puhutella juuri nuoria. noplacessa löytyy “seinä“, jolle voi julkaista julkisia viestejä lisäämilleen ystäville.

BLUESKY
Bluesky on toiminnallisuuksiltaan ja käyttöliittymältään X:ää muistuttava sosiaalisen median alusta. Sen perusti vuonna 2019 Twitterin silloinen toimitusjohtaja Jack Dorsey. Kaksi vuotta myöhemmin siitä tuli itsenäinen palvelu. Alustan omistaa yhdysvaltalainen Bluesky Social PBC. Bluesky käyttää avointa lähdekoodia, joka tarkoittaa että lähdekoodi on julkisesti saatavilla. Tämä mahdollistaa muun muassa koodin vapaasti lukemisen, muokkaamisen ja jakamisen.

FLASHES
Blueskyn yhteyteen lanseerattava Instagramia toiminnallisuuksiltaan muistuttava mutta ilmeisesti pelkistetympi Flashes on kuviin keskittynyt alusta. Palvelun on kehittänyt berliiniläinen yksityishenkilö nimeltään Sebastian Vogelsang. Palveluun julkaistut kuvat tulevat näkymään myös Blueskyssa ja käyttää sen suoraviestinominaisuutta. Flashesin etuna tulee varmasti olemaan Blueskyn käyttäjäkunta, joka on ainakin teoriassa helppo ohjata käyttämään myös kuviin pohjautuvaa alustaa tekstipainotteisen Blueskyn lisäksi. Julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu.
MASTODON
Oletko jo kuullut Fediversestä? Lasse Sourander avaa tätä uutta maailmaa perinpohjaisesti Suomen Digimarkkinoinnin blogissa, mutta lyhyesti sanottuna Fediverse on hajautettu sosiaalisen median verkosto, jossa eri palvelut voivat kommunikoida keskenään. Se siis mahdollistaa eri alustoilla julkaistujen sisältöjen kuluttamisen yhdestä paikassa, jolloin käyttäjien ei tarvitse hyppiä eri alustojen välillä. Fediverse kokoaa kaiken sisällön yhteen ja samaan paikkaan.
Mastodon on yksi Fediversen alustoista, joka muistuttaa Twitteriä ja on siis tekstipohjainen alusta. Mastodonin omistaa Mastodon gGmbH, joka on saksalainen voittoa tavoittelematon yritys, joka kehittää Mastodon-ohjelmistoa. Mastodon sai alkunsa vuonna 2016 avoimen lähdekoodin projektina, jonka perusti Eugen Rochko. Rochko oli ollut innokas Twitterin käyttäjä vuodesta 2008 lähtien, mutta oli tyytymätön Twitterin tilaan ja kehityssuuntaan.

PIXELFED
Pixelfed on myös osa Fediverseä. Se on kuviin keskittyvä alusta, voisi sanoa että Fediversen vastine Metan Instagramille. Daniel Supernault loi Pixelfedin vuonna 2018. Hän johtaa kehitystä edelleen, mutta koska kyseessä on avoimen lähdekoodin projekti, kuka tahansa voi tarkastella koodia, perustaa oman palvelimen tai muokata ohjelmistoa omiin tarpeisiinsa. Tuleekohan uudella Blueskyn lanseeraamalla Flashesilla ja Pixeldefilla olemaan jotakin merkittävää eroa?

SUBSTACK
Substack on kuin nostalginen tuulahdus blogiajoilta. Palvelu perustuu pidempään tekstiformaattiin, jota voi lukea suoraan palvelusta tai tilata uutiskirjemuodossa. Substack perustettiin vuonna 2017 ja sen perustivat Chris Best, Hamish McKenzie ja Jairaj Sethi. Substack on yksityinen yritys. On kiinnostavaa nähdä, kasvaako ihmisten tarve “hitaammille” alustoille, joissa sisältöihin voi rauhassa uppoutua nanosekuntisyklisessä somemaailmassa. Ärsyketulva tuntuu kasvavan ja nopeutuvan vuosi vuodelta, ja syventymistä vaativat sisällöt voivat tuoda tilanteeseen kiinnostavaa vastapainoa. Osa sisällöistä voi olla sisältökohtaisen maksumuurin takana, mikä saattaa avata kaupallisia mahdollisuuksia vaikuttajille ja sisällöntuottajille.

REDNOTE
RedNote (englanninkielinen käännös nimestä Xiǎohóngshū) on vuonna 2013 perustettu kiinalainen yhteisöpalvelu ja verkkokauppa-alusta. Xiaohongshun perustivat Miranda Qu ja Charlwin Mao. Suomalaisesta näkökulmasta palvelu näyttää vaihtoehdolta TikTokille, sillä ne ovat hyvin samankaltaisia keskenään. Palvelua on kuitenkin luonnehdittu myös kiinalaiseksi vaihtoehdoksi Instagramille. TikTokin ja RedNoten merkittävimmät erot näyttävät olevan käyttäjämäärissä ja omistajuudessa – RedNoten omistaa Shanghaissa sijaitseva informaatioteknologian yritys Xingyin.
RedNoten yhdysvaltalaiset uudet käyttäjät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti TikTokin epäselvän tilanteen ja tulevaisuuden takia.

Tässä Asennejengin korviin kantautuneet uudet kanavat viimeisimpien viikkojen aikana. Mitä alustoja listaltamme puuttuu? Mikä on sinun arvauksesi, onko jollain näistä alustoista mahdollisuuksia haastaa teknologiajättejä? Me uskomme, että on vielä pitkä matka siihen, että jokin näistä kasvaisi esimerkiksi Suomen markkinalla kaupallisesti potentiaaliseksi kanavaksi. Olemme kuitenkin ladanneet sovelluksia puhelimiimme hupimielessä senkin edestä. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, mihin kanavavalikko tästä kehittyykään tulevien vuosien aikana.