Sukupolvien väliset erot somekanavien käytössä: miten Gen-Z, milleniaalit ja Gen-X käyttävät sosiaalista mediaa?

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään aikaan ollut vain nuorten ihmisten leikkikenttä. Eri ikäryhmät ovat löytäneet tiensä digitaalisille alustoille,
mutta käyttävät niitä hyvin eri tavoin ja eri tarkoituksiin. Tässä artikkelissa sukellamme siihen, miten Z-sukupolvi, milleniaalit ja X-sukupolvi eroavat toisistaan sosiaalisen median kulutuksessa, minkälaisia asioita he sosiaalisen median sisällöissä arvostavat ja miten heitä puhutellaan.
Z-SUKUPOLVI: VISUAALINEN JA NOPEA
“Junot” ovat syntyneet vuosina 1997-2012. Heitä on Suomessa n. 780 000 ihmistä.
Junojen päämotiivit sosiaalisen median käyttöön ovat samaistuminen ja oman identiteetin rakentaminen, huumori ja oppiminen. He käyttävät sosiaalista mediaa hakukoneena.
Tämä ikäryhmä luottaa vaikuttajiin. Voidaan puhua fanituksen kulttuurista, jossa vaikuttajiin suhtaudutaan ihaillen ja heidän elämäänsä seurataan erityisen tarkasti ja intohimoisesti. Lisäksi Junot suhtautuvat muita ikäryhmiä positiivisemmin kaupallisiin yhteistöihin. He ovat tottuneet käsittelemään suuria määriä tietoa lyhyessä ajassa, ja arvostavat nopeaa, tehokasta, visuaalista ja heti kiinnostavaa sisältöä.
Parhaat tulokset vaikuttajayhteistöissä saa antamalla vapautta nuorille sisällöntuottajille. Kannattaa heittäytyä ja hyödyntää fanittamisen voimaa: sillä saamme nuoret liikkeelle.
MILLENIAALIT: TIEDOSTAVA JA YHTEISÖLLINEN
“Laurat” ovat syntyneet vuosina 1981-1996. Heitä on Suomessa n. 950 000 ihmistä.
Laurojen päämotiivit sosiaalisen median käyttöön ovat inspiraatio, oppiminen sekä viihtyminen.
Milleniaalit arvostavat laadukkaasti tuotettua, visuaalista ja kauniisti esitettyä sisältöä. Tässä ikäryhmässä etenkin naiset käyttävät Instagramia ahkerasti hakukoneena.
Tämä ikäryhmä arvostaa aitoutta ja henkilökohtaisuutta, tunnistaa herkästi epäaitouden ja suhtautuu positiivisesti vaikuttajamarkkinointiin. Vaikuttajien ja brändien arvot, kuten ympäristövastuu, sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja eettinen kuluttaminen korostuvat.
Puhutellaksesi milleniaaleja suosittelemme luomaan kohdennettuun mainontaan pitkiä vaikuttajakumppanuuksia, avoimia tuote-esittelyitä sekä suoria tuotevinkkauksia.
X-SUKUPOLVI: PÄTEVÄ JA PERHEKESKEINEN
“Sarit” ovat syntyneet vuosina 1965-1980. Heitä on Suomessa n. 1 050 000 ihmistä.
Sarien päämotiivit sosiaalisen median käyttöön ovat ajankohtaisten tapahtumien seuraaminen, yhteydenpito läheisiin sekä arkiset vinkit.
X-sukupolvi siirtyy muita sukupolvia hitaammin käyttämään sosiaalista mediaa ja kokeilemaan uusia alustoja. Eri somealustojen käyttö kuitenkin lisääntyy tasaisesti tämän ikäryhmän keskuudessa. Sarit suhtautuvat varauksella vaikuttajiin ja vaikuttajamarkkinointiin. X-sukupolvi arvostaa asiantuntemusta ja kokemusta.
Aidot tarinat ja kokemukset puhuttelevat X-sukupolvea. He arvostavat korkealaatuisia ja kestäviä tuotteita, jotka tarjoavat pitkäaikaista arvoa.