Siirry sisältöön

Vaikuttajamarkkinoinnin suuntaviivat 2023

Muista ainakin nämä viisi tänä(kin) vuonna:

• strategia – myös vaikuttajamarkkinoinnissa

• monikanavaisuus

• lyhyet videosisällöt

• mikrovaikuttajat

• audion voima


Monet menneeltä vuodelta tutut megatrendit, kuten lyhyiden videosisältöjen hyödyntäminen, jatkavat siis voittokulkuaan. Mitä muuta voimme odottaa tältä vuodelta? Asennemedian luova tiimi on koonnut tärpit, joilla pääset helposti ja vaikuttavasti vauhtiin vuoden vaikuttajatekemistä suunnitellessa.

Niche(r)

Vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaiset Suomessa ja ulkomailla puhuvat nyt mikrovaikuttajista. Mikrovaikuttaja on pienen yleisön vaikuttaja, Suomessa voidaan karkeasti puhua noin 5 000 seuraajaa tavoittavasta tilistä. Mikrovaikuttajissa erityisen kiinnostavaa on suurempia tilejä rajatumpi ja kohdennetumpi sisältö. Sisällön ytimessä on usein selkeästi jokin teema tai esimerkiksi harrastus.

Puhumme niche-yhteisöistä, joita yhdistää mielenkiinto tarkkaan rajattuun aiheeseen. Maailmalla ennustetaan, että ”niches get nicher”: vaikuttajien ja somesisällön määrä jatkaa kasvuaan ja samalla yleisö on yhä tietoisempi omasta ajankäytöstään. Omiin mielenkiinnonkohteisiin iskevät vaikuttajat ja tilit otetaan herkemmin seurantaan. Mainostajan näkökulmasta tämä tarkoittaa arvokasta, hyvinkin tarkkaa orgaanista kohdentamista.

Yleisö hajautuu

Somekanavien määrä jatkaa kasvuaan ja aina uudet alustat lähtevät kilpailuun ruutuajasta. Yleisö hajautuu yhä enemmän eri sovelluksiin. Tämä heijastuu myös vaikuttajamarkkinointiin. Hajaantumista voidaan nähdä tapahtuneen jo pitkällä aikavälillä – etenkin eri sukupolvien kesken.

Karkeasti: Facebook on jäänyt vanhempien käyttäjien kanavaksi, Instagram profiloitunut milleniaali-kanavana ja TikTok, sekä Snapchat on tunnettu jo hyvän aikaa nuoremman yleisön suosikkeina.

Mainostajan täytyy yhä tarkemmin tunnistaa kohderyhmänsä, jotta kanavavalinnat tukevat tavoitteita.

Audio

Äänellä on meihin aivan erityinen vaikutus: äänet herättävät meissä tunteita ja luovat vahvoja muistijälkiä. Audion voimaa kannattaa hyödyntää myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Äänellä luodaan vaikuttavia kokonaisuuksia. Brändiäänen hyödyntäminen esimerkiksi vaikuttajien luomilla videoilla on kuin punainen lanka. Tai voisiko kampanjalla olla oma äänimaailma? Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Me Asennemedialla uskomme äänen voimaan niin, että perustimme oman tuotantoyhtiön. Asennestudio mahdollistaa kaikenlaiset audiotuotannot, oli kyseessä sitten podcast-sarja tai lyhyt spiikki osaksi somekampanjaa.

Strateginen tekeminen keskiössä

Viimeinen ja ehkäpä se tärkein: vaikuttajamarkkinoinnin, aivan kuten kaiken muunkin markkinoinnin, tulisi pohjautua yrityksen strategiaan. Suunta on jo oikea, ja vaikuttajamarkkinointi alana ammattilaistuu ja yhtenäistyy jatkuvasti. Strateginen ote vaikuttajamarkkinointiin tarjoaa kokonaisvaltaisen tulokulman: vaikuttajamarkkinointi pelaa yhteen muiden kanavien ja laajempien tavoitteiden kanssa. Olivat tavoitteet sitten brändillisiä tai taktisia.

Vaikuttajamarkkinoinnin nostaminen osaksi muun markkinoinnin vuosikellosuunnittelua on lähtökohta onnistumiselle. Tällöin vaikuttajamarkkinoinnin viestit saadaan heijastelemaan brändin muuta markkinointiviestintää.

Asennemedian luova tiimi auttaa kaikissa strategisissa ja luovissa suunnittelutarpeissa.

Asennemedia

Asennemedia on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto, jossa yhteistyöt pohjataan strategiaan, luodaan intohimolla ja tehdään asenteella. Kirjoitamme ajankohtaisista uutisista, vaikuttajamarkkinoinnin saloista ja caseista, jotka tekivät vaikutuksen.