Siirry sisältöön

Vaikuttajamarkkinoinnin ROI 2024

Me Asennemedialla olemme vaikuttajien puolella. Uskomme, että tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi vaatii onnistuakseen paitsi brändin myös vaikuttajien näkemysten ja ideoiden kuuntelemista. Siksi kokosimme tuoreimman alan katsauksen sieltä, missä yleisöt tunnetaan parhaiten – vaikuttajien näkökulmasta.

Kysyimme keväällä 2024 ammattivaikuttajilta, millainen kohdeyleisöjen aktivointi toimii kaupallisissa yhteistöissä parhaiten. Parhaiten toimivaksi todettiin perinteinen arvonta (84,3%), alennuskoodit (51,8%) sekä seuraajien kanssa keskustelu (47%) ja kyselyt/äänestykset Instagramissa (43,5%). Kaikki nimetyt keinot aktivoivat huolella suunnitellulla sisällöllä kohderyhmää brändin pariin osana laajempaa kampanjakontekstia. 

Vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan toteuttaa hyvin taktisia, eli suoraan myyntiin tai muuhun tavoitteeksi määriteltyyn toimintaan tähtääviä kampanjoita laajemmin tunnetun brändillisen markkinoinnin rinnalla.

Vaikuttajamarkkinoinnin ROI:n mittaaminen verkkokaupassa

Vaikuttajakyselyssä 2024 edelleen toimivaksi todettu keino on luoda vaikuttajalle personoitu alekoodi, jonka vaikuttaja jakaa seuraajilleen. Näin pääset seuraamaan paitsi alekoodin käytön määrää, myös mitä tuotteita alekoodia hyödyntäen on ostettu. Vaikuttajakyselyssä seuraajien kerrottiin erityisesti kehuvan sellaisia kaupallisia yhteistöitä, jotka sisälsivät arkeen hyötyä tai lisäarvoa tarjoavan alekoodin.

Vaikuttajalle voi myös luoda helposti personoidun seurantalinkin, jolla vaikuttaja ohjaa seuraajansa verkkokauppaasi halutulle sivulle. Linkki voi viedä joko esimerkiksi vaikuttajan ympärille kootulle valikoimasivulle tai suoraan tiettyyn tuotteeseen. Linkin kautta pääsee seuraamaan verkkokauppaan tulleiden asiakkaiden ostoja sekä toimenpiteitä sivustolla. Tässä huomioitavaa on riittävän pitkä seurantajakso.Somealustoilta verkkokauppaan siirtyvät käyttäjät ovat jo ottaneet askeleita kohti ostopäätöstä tutustuttuaan tuotteisiin vaikuttajan sisällössä. Suoraan sisällössä esiteltyyn tuotteeseen ohjaavat linkit, vaikuttajan suosittelemia tuotteita koskevat alekoodit ja vaikuttajan lempituotteista kuratoidut sivut petaavat erinomaiset olosuhteet sujuvalle ja miellyttävälle nettishoppailulle.

Co-branding: vaikuttajan osallistaminen tuotteisiin

Pidemmälle viety esimerkki vaikuttajavetoisesta aktivoinnista brändin pariin on brändin rakentamisen ja taktisen markkinoinnin yhdistävä co-branding: vaikuttajan kanssa yhdessä suunnitellut tuotteet. 

Kevään 2024 vaikuttajakyselyssä kysyttiin, miten ammattivaikuttajat haluaisivat laajentaa kaupallisten yhteistöiden tekemistä tulevaisuudessa. Kolmanneksi yleisimmäksi vastaukseksi ylsi “Yhteinen tuote yhdessä brändin kanssa”. Samoin unelmien kaupallista yhteistyötä määriteltäessä vastauksissa toistui toive suunnitella brändin kanssa yhteinen tuote tai palvelu, osana pitkäaikaista yhteistyökumppanuutta. Me Asennemedialla uskomme, että vaikuttajien unelmat resonoivat suoraan kohderyhmässä. 

Taktisten ja tarinallisesti pitkälle viedyn ulottuvuuden laajemmalle yhteistyölle voi tarjoilla yhdessä suunniteltu tai kehitetty tuote. Suomessa viime vuosina nähtyjä esimerkkejä ovat mm. Mimmit sijoittaa -kalenteri, VAMSKO x Janita Autio -kenkämallisto, A+more x Pupulandia -vaatemallistot sekä Hedonin ja Sami Kurosen luoma Kuronen Red -punaviini.

ROI-pohdintojen keskellä Asennemedian jengi vinkkaa pitämään mielessä: kannattaa pitää silmällä vaikuttajan kanssa tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia myös muun valikoiman myynteihin. Ja yleisesti – suhteiden luominen omalle brändille relevantteihin vaikuttajiin kannattaa aina, sen vaikutukset voivat myös yllättää!