Kestävästi tuotettu PR – näin lähetyksiä ja tapahtumia tehdään Asenteella
“PR-toimenpide on parhaimmillaan voimakas työkalu brändin markkinointistrategiassa, kun se toteutetaan oikein ja vastuullisesti”, toteaa Asennemedian Creative Director Marika Ollikka.
Asenne tarjoaa erilaisia kestävästi tuotettuja PR-toimenpiteitä aina pienistä lähetyksistä vaikuttaviin tapahtumiin. Tärkeintä PR-toteutusten suunnittelussa ja toteuttamisessa on asiakkaan tarpeeseen ja tavoitteisiin vastaaminen sekä tuloksellisuus ja vastuullisuus. PR on mainio tapa käyttää pieni budjetti tehokkaasti hyödyksi ja saada näkyvyyttä useamman vaikuttajan kanavassa. Rakennamme vastaanottajalistan aina huolellisesti, jolloin lähetys on aina vastaanottajalleen relevantti eikä kertakäyttöinen.

Hyvä PR-toimenpide on aina vastuullisesti tuotettu.
Tämä tarkoittaa
– ekologisia valintoja
– tarkkaa suunnittelua hävikin välttämiseksi
– materiaalien kierrättämistä sekä
– aineettomien elämysten suosimista
Vastuu on myös sosiaalista.
PR-toteutusten tuotannon takana on useita ihmisiä asiakkaan ja vastaanottajan lisäksi. Esimerkiksi tarjoilut ja kuljetukset on usein ulkoistettu muille yrityksille. Vaikuttajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kaikki valinnat ovat arvovalintoja. Me valitsemme aina kumppanit arvojen perusteella. Tuemme mahdollisuuksien mukaan yksityisyrittäjiä ja lähellä tuotettua.
Näin toteutettu PR kestää lähempää tarkastelua ja siitä halutaan viestiä alihankkijoita myöten läpinäkyvästi.
”Molemminpuolinen luottamus Asennemedian kanssa on syntynyt pitkäaikaisen yhteistyön tuloksena. Mitä paremmin tunnemme toisemme, sitä hedelmällisempää ja luovempaa yhteinen suunnittelutyö on. Pyrimme aina käyttämään yksityisyrittäjien palveluita, koska silloin yhteistyöstä saatu näkyvyys ja lopputuloksen onnistuminen on yhteinen ja erityisen tärkeä asia. Hankimme kukat ja raaka-aineet aina sesonkien mukaan, mahdollisimman läheltä ja hävikkiä viimeiseen asti välttämällä. Teemme kaikki hankinnat vastuullisesti ja on tärkeää, että jaamme nämä arvot kumppaneidemme kanssa.”
Jenni, Studio Frö & Mona, Say it with a Cake
Vaikuttajat ovat tietenkin keskeisessä roolissa PR-toteutusten onnistumisessa. Roolitamme vaikuttajan mielellämme isommaksi osaksi PR-tekoa, esimerkiksi lähetyksen lähettäjäksi tai tapahtuman hostiksi. Otamme aina vaikuttajat mukaan suunnitteluun ja varmistamme, että kokonaisuus on linjassa niin asiakkaan kuin vaikuttajankin brändin kanssa.
Kysyimme vaikuttajilta keväällä 2024 kattavassa vaikuttajakyselyssä millaisista elementeistä onnistunut PR-lähetys heidän näkökulmastaan koostuu.
Avoimissa vastauksissa toistuivat seuraavat elementit:
Sisältö: lähetyksen sisällön tulee olla tarpeellista ja relevanttia.
Vastuullisuus: eettisesti kestävät vaihtoehtoja ja ylenpalttista kulutuksen ja kertakäyttötuotteiden välttäminen.
Kohdennus: lähetyksen tulee olla kohdennettu vastaanottajalle sopivaksi.
Visuaalisuus ja luovuus: arvostetaan luovuutta ja ajatuksella koottua kokonaisuutta.
Kyselymme mukaan vaikuttajien kokemus Asenteen PR-lähetyksistä ja -tapahtumista on hyvällä tasolla. Kun vaikuttaja kokee lähetyksen mieluisaksi, jakaa hän siitä mielellään sisältöä omiin kanaviinsa. Siksi on ehdottoman tärkeää huomioida vaikuttajien näkemykset lähetyksiä ja muita toteutuksia suunniteltaessa.
Tulokselliseksi suunniteltua, laadukkaasti viimeisteltyä ja kestävästi tuotettua – asenteella tehty PR jää mieleen.