Kohderyhmien käyttäytyminen somessa
Markkinoijan yksi tärkeimmistä työkaluista on ymmärrys siitä, kenelle markkinoidaan. Vaikuttajamarkkinointi ei ole tässä poikkeus, kirjoittaa uuden tutkimisesta syttyvä Creative Project Managerimme Janika.
Asennemedian tiimi tutki erilaisten kohderyhmien käyttäytymistä ja suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja kokosi päähavainnoista tiiviin tietopaketin. Lue alta, mitä sinun kannattaa tietää kohderyhmien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa juuri nyt.
Sukupolvi X
Vuosina 1965–1980 syntyneet käyttävät yhä ahkerasti Facebookia. Siirtyminen uusille alustoille on nuorempia hitaampaa, mutta myös Instagram on kasvattanut suosiotaan tässä ikäryhmässä.
Sukupolvi X:lle pääsyy käyttää sosiaalista mediaa on yhteydenpito läheisiin. Suhtautuminen vaikuttajiin ja vaikuttajamarkkinointiin on varauksellista – tämä on hyvä tiedostaa vaikuttajatekemistä suunnitellessa.
Asennemedia suosittelee nostamaan maksetun mainonnan keinovalikkoon x-sukupolvelle viestittäessä. Huomattavasti tehoja kampanjaan voi tuoda tunnettujen vaikuttajien hyödyntäminen myös perinteisessä mediassa!
Milleniaalit
Vuosina 1981–1996 syntyneet viettävät aikaansa ahkerasti Instagramissa sekä YouTubessa. Milleniaalit seuraavat ahkerasti muiden sisältöä, mutta julkaisevat nuorempiaan harkitummin itse.
Ikäryhmälle on tyypillistä käyttää somea hakukoneena. Päämotiiveja somen käyttöön ovat inspiraatio, oppiminen ja viihtyminen. Suhtautuminen vaikuttajiin ja vaikuttajamarkkinointiin on pääsääntöisesti positiivista, mutta siltä halutaan avoimuutta ja aitoutta.
Asennemedia suositukset milleniaaleille kohdistamiseen ovat vaikuttajien tarkka valinta, pidemmät vaikuttajakumppanuudet, avoimet tuotearvostelut sekä suorat tuotevinkkaukset. Harkitusti toteutettuna nämä elementit palvelevat milleniaalien oppimisen ja inspiroitumisen tarpeita aidolla brand-matchilla.
Sukupolvi Z
Vuosina 1997–2012 syntyneet, diginatiivit viihtyvät TikTokin sekä Snapchatin parissa. He julkaisevat tyypillisesti runsaasti omaa sisältöä, jonka taustalla korostuu oman identiteetin vahvistaminen ja rakentaminen.
Päämotiivit somen käyttöön ovat viihtyminen, samaistuminen sekä uuden oppiminen. Nuoret ovat myös tyypillisesti tietoisempia omasta yksityisyydestään somessa, joka on haastavaa markkinoijan kannalta. Nuoret luottavat vaikuttajiin ja suhtautuvat kaikista positiivisimmin vaikuttajamarkkinointiin – voimme puhua myös fanituksen kulttuurista.
Asennemedian suositus on heittäytyä. Kuuntele nuorten vaikuttajien ideoita herkällä korvalla ja anna heille vapautta sisällöntuotantoon. Suosittelemme myös hyödyntämään fanittamisen voimaa: sillä saamme nuoret liikkeelle – vaikuttumaan ja vaikuttamaan.
Asenteen luova tiimi haastaa kyseenalaistamaan!
Erot eri ikäryhmien välillä sosiaalisen median käytön suhteen muuttuvat yhä häilyvämmiksi. Saman ikäryhmän sisällä on yksilöitä ja mikrokäyttäjäryhmiä. Sukupolvet ovat osin keinotekoisesti luotu käsite. Markkinoijalta vaaditaan yhä enemmän: suhtaudutaan kohderyhmään yksilöinä — ei tyydytä vain yleistämään.
Lähteet
GWI, Social Behind the screens 2023 trends report; DNA, Digitaalinen elämä 2023; LM Someco, Sosiaalinen media Suomessa 2024; Mauro F. Guillén. 2024. “The Future of Marketing Is Intergenerational”; Harvard Business Review, 16.2.2024. https://hbr.org/2024/02/the-future-of-marketing-is-intergenerational