Siirry sisältöön

Vaikuttajamarkkinointi: toimisto vai in-house? 3 syytä valita asiantuntija

Vaikuttajamarkkinointiin käytettiin Suomessa yli 50 miljoonaa euroa vuonna 2022. Se kertoo, että yrityksissäkin on tunnistettu vaikuttajien potentiaali tavoittaa heille tärkeimmät kohdeyleisöt ja kasvattaa brändin tunnettuutta. Tähän kokonaismarkkinaan on laskettu sekä yrityksen sisäisesti että vaikuttajamarkkinointitoimistojen kanssa yhteistyössä toteutetut kampanjat. Usein pohdittu kysymys kuuluukin, kannattaako tämä markkinoinnin osa-alue hoitaa yksin vai yhdessä. Siis vaikuttajamarkkinointi: toimisto vai in-house?

Miksi valita vaikuttajamarkkinointi toimisto? Yhteistyössä on voimaa

Yhteistyö kannattaa

Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä yrityksen omalla tiimillä tai yhteistyössä toimiston kanssa. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa toimimisessa on monia etuja – tärkeimpänä kuitenkin se, että ammattilaiset tuntevat alan käytännöt ja hoitavat koko projektin alusta loppuun. Kerromme tässä artikkelissa kolme syytä käyttää vaikuttajamarkkinointitoimistoa sen sijaan, että tekisi vaikuttajamarkkinointia yrityksen sisäisillä resursseilla.

1. Hyödynnä resurssit tehokkaasti

Vaikuttajamarkkinointi vaatii aikaa, resursseja ja jatkuvaa seurantaa. Vaikuttajien löytäminen, yhteistyön neuvottelu, sisällön tuottaminen ja kampanjan seuranta voivat olla aikaa vieviä prosesseja. Sen tietää jokainen, joka on joskus hoitanut vaikuttajamarkkinointia muun työnsä ohella tai kokopäivätyönä. Vaikuttajamarkkinointitoimisto on erikoistunut näiden tehtävien hoitamiseen ja pystyy käyttämään resurssejaan tehokkaasti.

Parasta vaikuttajamarkkinoinnin ulkoistamisessa: voitte vapauttaa yrityksen oman henkilöstön muihin tehtäviin. Vaikuttajamarkkinoinnin tulisi pohjautua yrityksen strategiaan ja olla samalla viivalla muun markkinoinnin kanssa: siksi se vaatii onnistuakseen myös samanlaista huomiota ja työtä kuin muukin markkinointi. Vastaamme vaikuttajien valinnasta, neuvotteluista ja kampanjoiden operatiivisesta toteutuksesta. Tämä vapauttaa yrityksenne resursseja ja mahdollistaa keskittymisen ydinliiketoimintaan.

2. Sinä annat briiffin, vaikuttajatoimisto hoitaa loput

Kun ulkoistat vaikuttajamarkkinoinnin, voit ottaa rennosti. Asiantuntijat tekevät puolestasi vaikuttajakartoituksen, hoitavat viestinnän, johtavat projektia ja raportoivat. Jos teet vaikuttajamarkkinoinnin itse, työtunteja kannattaa varata erityisesti hyvien brand matchien etsimiseen, haluttujen vaikuttajien kontaktoimiseen ja valittujen vaikuttajien kanssa viestimiseen koko kampanjan ajan. Kannattaa myös miettiä, onko yrityksenne sisällä tarpeeksi tietoa vaikuttajamarkkinoinnin mittareista ja mittaamisesta.

Asennemedia on ylpeä projektitiimistään. Proikkaireillamme on vaatimaton tavoite tehdä Suomen parasta projektinhallintaa. Sen lisäksi, että pidämme langat käsissämme koko projektin ajan ja analysoimme tulokset vankalla markkinointikokemuksella, saatte vaikuttajamarkkinointiyhteistyöhönne lisäkäsiksi luovan tiimimme kokeneet konseptisuunnittelijat. Yrityksenne tarvitsee vain nauttia tuloksista.

Vaikuttajamarkkinointi: resurssit ja tulokset

3. Vaikuttajamarkkinointitoimisto tuntee markkinan, vaikuttajat ja käytännöt

Vaikuttajamarkkinointitoimistojen asiantuntijoilla on usein monien vuosien kokemus alalta ja vahvat suhteet vaikuttajiin – niin myös Asennemedialla. Toimisto pystyy analysoimaan vaikuttajien aiempia kampanjoita ja tuloksia. Tämän vuoksi voidaan paremmin arvioida, miten vaikuttajien sisältö suoriutuu eri brändien kanssa. Tiimissämme työskentelee ammattilaisia, joilla on syvällistä ymmärrystä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja vaikuttajakentästä. Tunnemme alan trendit ja vaikuttajien profiilit. Tiedämme, miten saadaan aikaan aidosti vaikuttava yhteistyö vaikuttajien kanssa.

Enää vaikuttajatoimistoa valitessa ei tarvitse miettiä, ketkä vaikuttajat toimiston ”listoilta” löytyvät. Asennemedian kautta käytettävissäsi ovat kaikki Suomen vaikuttajat. Tuotamme markkinointikokonaisuuksia sekä vaikuttaja-alan kirkkaimpien tähtien että mielenkiintoisimpien tulokkaiden kanssa. Meillä on lämpimät välit ja valmiit viestiväylät vaikuttajiin ja ymmärrämme, miten valita oikeat vaikuttajat ja miten optimoida kampanjat parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

Tiivistetään vielä listaksi merkittävät syyt valita kumppaniksi alan asiantuntija:

  • resurssien tehokas hyödyntäminen
  • työt pois omista käsistä
  • projektinhallinta
  • ammattitaito
  • kokemus
  • laaja verkosto

Vastaus kysymykseen on selkeä. Vaikuttajamarkkinointi: toimisto!

Suomen vaikuttajamarkkinointialan lukujen lähde: IAB Finland

Mira Suurnäkki

Hersyvä Mira on markkinoinnin moniosaaja ja sisältötaituri, jonka vahvuuksia ovat sanat, luovuus ja taito kiteyttää olennainen. Hän pitää huolen siitä, että asiakastyömme ja bränditarinamme tulevat kerrotuiksi.