Siirry sisältöön

Globaali podcast-jätti Acast sopimukseen mainoskumppanuudesta Asennemedian kanssa

Aikaisemman kumppanuuden syventymisen myötä Asennemedia kaupallistaa podcastejaan entistä monipuolisemmin. Acast Marketplacen kautta ostettava dynaaminen mainonta tavoittaa kuulijat kaikilla kuuntelualustoilla.

Helsinki, 23.6. 2021

Julkaisuvapaa heti

Asennemedia, joka kuuluu Suomen merkittävimpiin vaikuttajamarkkinointitoimistoihin, on tiivistänyt kumppanuuttaan globaalin podcast-yhtiö Acastin kanssa ja laajentaa tarjoomaansa Suomessa. Asennemedian hallitsemalla alustalla julkaistaan lähes 50 ohjelmaa. Asennemedia edustaa Suomen arvostetuimpia vaikuttajia ja podcastin vetäjiä, kuten esimerkiksi Jäljillä-podcastia, Mimmit sijoittaa -podcastia, Kroonisesti ärhäkkä -podcastia ja Afterwork-podcastia.

Acastin portfolioon kuuluu yli 28 000 podcastia ja alusta mahdollistaa podcastin julkaisijoille podcastin hostingin, jakelun RSS-feedillä kaikille podcast-alustoille ja kaupallistamisen skaalautuvasti. Asennemedia on ensimmäinen kumppani, joka pääsee hyödyntämään Acast Marketplacea Suomessa. Mainostajille tämä tarkoittaa suoraa ja automatisoitavaa pääsyä lahjakkaimpien sisällöntuottajien ja sitoutuneimpien yleisöjen pariin. Kumppanuus mahdollistaa Asennemedialle entistä monipuolisemman tavan kaupallistaa podcast-sisältöjä – jokaisella podcast-alustalla.

“Olemme havainneet Suomessa paljon potentiaalia viimeisten vuosien aikana, kun Acastin alla toimivien podcastien kuukausittaiset kuuntelut ovat kohonneet lähes kahteen miljoonaan. Kumppanuutemme Asennemedian kanssa on hieno askel Acastille, ja odotamme pääsevämme tukemaan Asennemedian podcast-liiketoiminnan kehitystä sekä tekemään sen tarjoomasta houkuttelevimman mahdollisen palveluidemme ja erityisesti dynaamisen mainonnan (DAI) teknologian avulla. Nämä muodostavat tänä päivänä jo toimialan normin”, sanoo Acastin Pohjoismaiden toimitusjohtaja Fredrik Hermansson.

DAIn avulla mainostajat tavoittavat tarkkaan kohdennetun yleisön juuri oikealla hetkellä, joten mainokset ovat aina ajankohtaisia. Sisällöntekijät ja vaikuttajat puolestaan voivat ansaita sisällöllään riippumatta siitä, mistä kuuntelut tulevat”, Hermansson jatkaa.

Acast Marketplacen lanseeraus Suomessa tarjoaa mainostajille ja sisällöntekijöille lisää joustavuutta ja luovia ratkaisuja. Mainostajat voivat kohdentaa kampanjoitaan suomalaisille kuuntelijoille kaikkialla maailmassa ja tavoittaa 28 000 podcastin globaalit yleisöt. Saatavilla on muun muassa BBC:n Global News Podcast.

“Acastin kanssa työskentely avaa meille mahdollisuuden kasvattaa vaikuttajamarkkinointia ja podcast-liiketoimintaa aivan uudelle tasolle. Vaikuttajamarkkinointibisneksen arvo oli Suomessa vuonna 2020 28 miljoonaa euroa. Odotamme pääsevämme kiihdyttämään tätä kasvua Acastin kanssa. Acast on asemansa globaalisti vakiinnuttanut, tärkeä toimija alalla”, sanoo Asennemedian kehitysjohtaja Noora Kunttu.

“Asennemedialle syvempi kumppanuus Acastin kanssa tarjoaa kasvun lisäksi myös mahdollisuuden palvella asiakkaita entistä monipuolisemmin. Onnistunut podcast-mainonta on herkkää luovuutta näkemyksellä ja datalla ryyditettynä. Asiakkaillemme tarjoamme siis uutta luovaa suunnittelua ja huippuunsa viritettyä dynaamista mainosteknologiaa. Vaikuttajat puolestaan saavat nauttia uusista ansaintamahdollisuuksista ensiluokkaiseen sisältöönsä. Tavoittelemme asemaa houkuttelevimpana ja arvostetuimpana podcast- ja vaikuttajamarkkinointitoimistona niin asiakkaille kuin vaikuttajillekin”, Kunttu jatkaa.

Acastista

Acast on perustettu vuonna 2014 ja se on yksi huomattavimmista podcast-alustoista ja pioneeri vapaan podcast-jakelun ekosysteemissä. Acast yhdistää kaikki podcastien sidosryhmät yhteen yhteiseen ohjelmistoinfrastruktuuriin. Infrastruktuurinsa ja DAI-teknologian avulla Acast mahdollistaa mainostajille tehokkaan kohdennuksen sitoutuneelle kuuntelijayleisölle. Podcastien vetäjät pääsevät hyödyntämään monipuolista keinovalikkoa kaupallistamiseen ja yleisön kasvattamiseen.

Acast toimii 12 maassa ja sen podcasteilla oli vuonna 2020 noin kolme miljardia kuuntelua. Acastissa julkaistaan yli 28 000 podcastia. Acastin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja sillä on paikalliset tytäryhtiöt Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Australiassa, Norjassa, Ranskassa, Saksassa, Irlannissa, Meksikossa ja Kanadassa.

Muutaman viime vuoden aikana Acast on laajentunut jatkuvan kasvun saattelemana. Sen nettomyynti kasvoi vuoden 2018 180 miljoonasta Ruotsin kruunusta vuoden 2020 592 miljoonaan Ruotsin kruunuun. Voimakkaan kasvun myötä kuuntelumäärät kasvoivat miljardista (2018) kolmeen miljardiin (2020). Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Acastilla oli 827 miljoonaa kuuntelua ja sen nettomyynnin kasvu oli 86%.

Acastin on perustanut yhtiön nykyinen Chief Product & Tech Officer Johan Billgren. Muut perustajat ovat jättäneet yhtiön.

Asennemediasta

Asennemedia on vuonna 2015 perustettu vaikuttajamarkkinointitoimisto, joka edustaa nykypäivän tärkeimpiä mielipidevaikuttajia, monikanavaisiksi henkilöbrändeiksi kasvaneita bloggaajia ja podcastaajia. Asennemedia tavoittaa sosiaalisen median sekä yhteensä 30 vaikuttajansa kautta jo yli 800 000 suomalaista viikoittain.

www.asennemedia.fi