Siirry sisältöön

Asennemedia ja Mehiläinen tarjosivat ensimmäisinä Suomessa somevaikuttajille tukea työssä jaksamiseen

”Tiedämme jo entuudestaan, että nuorilla naisilla riski uupua työssä on korkea ja vaikuttajatyössä on erityispiirteitä, jotka saattavat lisätä riskiä. Haluamme pitää vaikuttajistamme mahdollisimman hyvää huolta ja auttaa heitä jaksamaan työssään”, kertoi Asennemedian podcastien silloinen kehitysjohtaja Noora Kunttu. ”Vaikuttajat työskentelevät itsenäisinä yrittäjinä, usein yksin ja kritiikille alttiiksi asettuen. Kun tekee töitä henkilöbrändillä, kaikki on henkilökohtaista.” Vuoden 2019 aikana moni vaikuttaja avautui kokemastaan uupumuksesta ja Asennemedialla haluttiin katkaista tämä kehitys.

Olemme rakentaneet Mehiläisellä digitaalisia valmennusohjelmia, jotka tukevat hyvinvointia, auttavat elämäntapamuutosten toteuttamisessa ja mahdollistavat tuen entistä aikaisemmassa vaiheessa. Valmennusohjelmassa asiakas saa joka viikko erilaisia videoita, vinkkejä ja harjoitteita sekä keskusteluyhteyden oman valmentajan kanssa. Mielen jaksaminen on koko ajan kasvava yhteiskunnallinen haaste, ja haluamme tuoda uudenlaisia ratkaisuja tukemaan työssä jaksamista. Saamme paljon positiivista palautetta valmennuksista, ja toivottavasti pystymme tuomaan uusia hyvinvointia tukevia keinoja vaativaan ympäristöön, jossa somevaikuttajat työskentelevät”, sanoo Mehiläisen mielenterveyspalveluista ja digipalveluista vastaava johtaja Hanna Hovi.

Vaikuttajat työskentelevät yrittäjinä ja koronakriisin alettua erilaisten huolien määrä on lisääntynyt. Siksi Mehiläinen ja Asennemedia totesivat yhdessä, että nyt jos koskaan omaa jaksamista tukeville palveluille kuten Mehiläisen chat- ja puhelinpalvelulle sekä muille Mehiläisen digiratkaisuille on tarvetta. Mehiläisen digiratkaisut palvelevat erinomaisesti silloinkin, kun kasvokkain tapaamista ei haluta suosia.

Sitran megatrendikatsauksesta 2020 nähdään, miten terveyshaasteet muuttuvat tulevaisuudessa. Mielenterveysongelmat lisääntyvät, taustalla ovat muun muassa ilmastoahdistus, kilpailuyhteiskunta ja informaatiotulva (lähde: https://media.sitra.fi/2020/01/15141544/megatrendikortit-2020.pdf). Asennemedia ja Mehiläinen tarttuivat yhdessä toimeen vastatakseen näihin haasteisiin.

Projekti alkoi elokuussa 2020 ja sisälsi vaikuttajille yksilöllisesti räätälöityjä mielenterveyden ja jaksamisen kokonaisuuksia. Aloitustapaamisessa tutustuttiin Mehiläisen asiantuntijoihin ja opastettiin vaikuttajat käyttämään OmaMehiläinen-sovellusta ja sovittiin ensimmäisiä kahdenvälisiä keskusteluja. Vaikuttajilla ei ollut velvoitetta kertoa tapaamisista osana yhteistyötä.

Tausta: http://pupulandia.fi/2019/08/22/vasta-pysahtyessani-huomasin-miten-uupunut-olinkaan/

https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/mieli/suosittu-hyvinvointibloggaaja-vilma-peltonen-oli-iso-kynnys-tunnustaa-etta

https://www.hs.fi/elama/art-2000006057802.html

Mehiläisen digivalmennukset: https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/valmennusohjelma