Miltä näyttää vaikuttajamarkkinoinnin vuosi 2025?
Vaikuttajamarkkinoinnin uusi vuosi, ei niin uudet kujeet: pienten vaikuttajien ja datan rooli kasvaa, vaikuttajatekeminen monikanavaistuu ja sitä osataan suunnitella strategisemmin ja pitkäjänteisemmin. Ei sinänsä mitään uutta auringon alla, mutta on hyvä tarkastella pitkän aikavälin trendejä lyhyemmässä aikaikkunassa markkinoinnin suuntaviivoja ajatellen. Vaikka pitkän tähtäimen trendit pysyvät samankaltaisina, nousee niistä eri asioita eri ajankohtina.
Tässä artikkelissa luova tiimimme kertoo, mitkä neljä kehityssuuntaa määrittelevät juuri nyt ensi vuoden vaikuttajamarkkinoinnin kenttää.
”Brändit ovat alkaneet laajentaa ajatteluaan vaikuttajamarkkinoinnin roolista brändin rakentamisen elementtinä – ihminen kun kuuntelee mieluummin toista ihmistä kuin kasvotonta mainostoteutusta.”
1. Vaikuttaja 360: vaikuttajien vaikutuspiiri laajenee sosiaalisen median ulkopuolelle
Vaikuttajista on tullut kasvavassa määrin uusia julkkiksia. Tämä kauan tuloaan tehnyt suunta näkyy nyt vahvasti myös Suomen markkinassa. Vaikuttajamarkkinointi ottaa koko ajan enemmän tilaa mediakentässä, ja alan vuosi vuodelta kasvaessa se ei enää rajoitu vain vaikuttajan kanaviin tai edes sosiaaliseen mediaan. Yhteistöiden kasvoja nähdään yhä enemmän eri mainospinnoilla. Brändit ovat alkaneet laajentaa ajatteluaan vaikuttajamarkkinoinnin roolista brändin rakentamisen elementtinä – ihminen kun kuuntelee mieluummin toista ihmistä kuin kasvotonta mainostoteutusta.
Vaikuttajayhteistöiden laajetessa uusiin kanaviin on hyvä pitää mielessä, miten monipuolistaa tekemistä myös vaikuttajan omissa kanavissa: yhteistyösisältöjen vaikuttavuutta voi lisätä esimerkiksi kevyemmillä spontaaneilla sisällöillä, joissa markkinoitava tuote on luontevasti mukana vaikuttajan arjessa. Myös tarinankerronta on tärkeää ja ihmisiä puhuttelevaa vaikuttajamarkkinonnissa siinä missä kaikessa muussakin markkinoinnissa – tarinallisuus ja konseptit luovat raamit pitkälle tekemiselle ja pitävät kokonaisuuden kasassa ja yhdenmukaisena.
2. Kohderyhmän älykäs hyödyntäminen: henkilökohtaisesta suhteesta kaikki irti
Vaikuttajat ovat seuraajilleen kuin ystäviä – heidän näkemyksellään ja mielipiteellään on aito merkitys seuraajillle. Seuraajissa on valtava potentiaali brändin strategian rakentamiseen, sillä siellä on kohderyhmän edustajat avoimina ja valmiina käymään keskustelua heitä kiinnostavista aiheista. Viisas brändi antaa yhteisön kertoa, mitä se haluaa nähdä ja kuulla. Brändi voi esittää vaikuttajan kautta kysymyksiä kohderyhmälleen tavalla, joka ei olisi omassa kanavassa mahdollista. Yhteisön tuottamaa sisältöä on mahdollista harkita käytettävän myös kampanjan lisäarvona UGC (user generated content) -muodossa.
3. Kampanjoiden kerroksellisuus: eri kokoluokkien vaikuttajien muodostama kokonaisuus
Isot vaikuttajat tavoittavat valtavat määrät ihmisiä ja toimivat jopa massamedian tavoin vaikuttajamarkkinoinnin kentässä. Pitkät yhteistyöt ja brändiuskollisuus tekevät sisällöistä aitoja ja uskottavia, vaikuttajalta kun ei edelleenkään voi (tai ainakaan kannata) ostaa mediatilaa ainoastaan meditilan vuoksi. Brändin ja vaikuttajan tulee edelleen olla täydellinen match. Ison kokoluokan vaikuttajien kanssa on fiksua rakentaa artikkelin kohdassa 1 mainittuja 360-kokonaisuuksia ja ajatella yhteistyötä ylipäätään laajemmin.
Pienten vaikuttajien rooli jatkaa edelleen kasvuaan. Heidän seuraajansa ovat erittäin sitoutuneita ja siksi oivallisia kohdennetumpien kuluttajaryhmien tavoittamiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin voittajakokonaisuus on rakennettu niin, että ison vaikuttajan lisäksi pienemmät vaikuttajat tarttuvat yksityiskohtaisempiin teemoihin ja haluttuihin viesteihin, jotka syventävät ison vaikuttajan tarinaa omalta osaltaan. Tämän kerroksellisen kampanjan iso vaikuttaja toimii ikään kuin perinteisemmän media-ajattelun massamedian roolissa oleva tv-mainonta, jota sosiaalinen media, bannerit ja aikakauslehden haastattelu syventävät kohdennetummin ihmisille, jotka ovat todennäköisesti jo nähneet tv-mainoksen. Tällä samalla logiikalla voi rakentaa myös vaikuttajamarkkinointia, jossa jokainen vaikuttaja on oma mediansa.
4. Dataohjattu suunnittelu: oikeat vaikuttajat löytyvät datan ja ammattitaidon avulla
Vaikuttajan ja brändin yhteensaattaminen on vaikuttajamarkkinoinnin ehkäpä kriittisin vaihe. Vaikuttajan täytyy aidosti seisoa yhteistyön takana, sillä kuluttajat näkevät kaiken muun läpi joka konkretisoituu brändille viimeistään kampanjan tuloksissa. Tässä yhteensaattamisessa yhdistyvät kaksi asiaa: datan ja ihminen, kuka osaa tulkita dataa ostrategisesti. Pelkällä datalla itsessään ei vielä tee mitään. Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijat osaavat louhia, tulkita ja hyödyntää vaikuttajien seuraajien dataa oikean kokonaisuuden toteuttamiseksi. Data-analytiikka tulee olemaan ratkaisevassa roolissa personoitujen ja tehokkaiden vaikuttajamarkkinointikampanjoiden luomisessa. Analysoimalla vaikuttajien seuraajien käyttäytymistä, sitoutumismittareita ja hyödyntämällä sosiaalisen kuuntelun dataa voidaan hienosäätää strategioita siten, että ne vastaavat paremmin kohdeyleisön tarpeisiin ja mieltymyksiin.
Oletko sinä sen edelläkävijäbrändin edustaja, joka lähtee toteuttamaan tämän kaltaista huippukuntoonsa hiottua vaikuttajakokonaisuutta vuonna 2025?
Luovia ajatuksia vuoteen 2025 toivottaen,
Janika, Marika & Senja