Siirry sisältöön

Asennetalks

– VAIKUTTAA VAIKUTTAJAMARKKINOINNILTA

Asennetalks – vaikuttaa vaikuttajamarkkinoinnilta on markkinoinnin podcast, joka tuo alan kiehtovimmat ihmiset ja ilmiöt saman pöydän ääreen keskustelemaan alasta, sen tulevaisuudesta sekä ihan tavallisesta arjesta.

#1: Paluu perusasioiden äärelle: miksi kenenkään kannattaa tehdä vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttaa siltä, että upouuden markkinointipodcastin ensimmäinen jakso on täällä. Miten pitkä vaikuttajayhteistyö ja luottamus rakennetaan brändin ja vaikuttajan välille? Mitä hyvää ja hienoa yhteistyö on tuonut niin vaikuttajan uralle kuin brändin tunnettuudellekin? Mitä yhteistä on tv-persoona/juontaja/näyttelijä/brändilähettilään ja lääkeyhtiön markkinointijohtajan toimenkuvissa? Miksi Erkku kantaa ylpeydellä titteliä brändilähettiläs, mistä Erkku ränttää ja kuka Sanna olisi, jos saisi olla yhden päivän ajan kuka tahansa vaikuttaja? Kuuntele Asennetalksin ensinmmäinen jakso, niin tiedät.

Asennemedian toimitusjohtajan Katriina Salosen luotsaaman Asennetalksin ensimmäisen jakson studiovieraina ovat pitkään yhteistyötä tehneet Orionin markkinointijohtaja Sanna Valasmo-Lunkka ja juontaja, näyttelijä, tv-persoona sekä Orionin brändilähettiläs Ernest Lawson.

#2: Totuus vaikuttajamarkkinoinnin mystisten myyttien takana

Jakso pureutuu vaikuttajamarkkinointiin liittyviin ennakkoluuloihin, joita kumotaan kolmen vaikuttajamarkkinointitoimiston toimarin voimin. Mitä mietteitä Trootin Joona Haataisella, Indieplacen Pauliina Paakilla ja Asennemedian Katriina Salosella on seuraavista myyteistä?

#1: Vaikuttajat saavat sikana rahaa tekemättä oikeastaan yhtään mitään.
#2: Vaikuttajamarkkinointi on vaan ohikiitävää trendihöttöä.
#3: Vaikuttajamarkkinointi on kallista.
#4: Vaikuttajamarkkinoinnilla ei ole mitään oikeaa liiketoiminnallista hyötyä.
#5: Vaikuttajien mielipiteeseen ei voi luottaa, koska heille maksetaan yhteistöistä.

#3: Millaista vaikuttajan työ todella on,
Ina Mikkola ja Valtteri Sandberg?

Nyt puhuvat vaikuttajat: mitä sosiaalisen median vaikuttajan työ todella pitää sisällään ja minkälaista se on? Mistä satelee eniten kritiikkiä? Miten ja kuka alalla pärjää? Miksi Ina tekee TikTokiin “lääväsisältöä” ja Valtteri punnitsee jokaisen sanansa aina tarkkaan? Mitä terveisiä Ina ja Valtteri lähettävät markkinointipäättäjille?

Jakso käsittelee vaikuttajan työtä kaikkine valoisine ja varjoisine puolineen. Ina Mikkola ja Valtteri Sandberg ovat molemmat tehneet pitkän uran vaikuttajana, heidän tiensä sinne ovat tosin olleet hyvin erilaiset.

#4: Luova suunnittelu, tuo suuri mysteeri: mistä kaikki ideat oikein tulevat?

Miten luovat suunnittelijat voivat keksiä uusia asioita päivästä toiseen? Mikä luovan työn johtamisessa on vaikeinta? Asennetalksin neljännen jakson vieraina ovat Asennemedian ikioma luova johtaja Marika Ollikka ja pitkän uran mainostoimistomaailmassa tehnyt United Imaginationsin vastaava luova johtaja Mikko Hakkarainen. Mistä hyvän idean tunnistaa? Miten luovaksi johtajaksi voi päätyä? Mistä aiheesta Marika ja Mikko saavat “väittelyn” aikaan, miten ananakset liittyvät luovaan suunnitteluun ja onko Barbie-ilmiö kulunut vai nerokas?

#5: Audio herättää tunteita, rakentaa brändiä ja lisää tunnistettavuutta

Mistä puhutaan kun puhutaan audiosta, erityisesti brändäyksen näkökulmasta? Asennetalksin viidennessä jaksossa Asennestudion vastaava tuottaja Tiina Svensk ja Bauer Mediaan kuuluvan BAD Agencyn luova audiostrategi Joel Reikko käyvät monipuolista keskustelua audiosta. Mihin audion viehätys perustuu? Mitkä ovat audion vahvuudet mediana? Mitä on audiobrändäys ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut?

#6: Konseptointi meillä ja maailmalla: syynissä vaikuttajamarkkinoinnin caset

Mikä on hyvä konsepti? Miten sellainen suunnitellaan ja toteutetaan? Asennetalksin kuudennessa jaksossa Milttonin vastaava luova johtaja Katariina Harteela ja Asennemedian viestintäpäällikkö Noora Kirjavainen analysoivat vaikuttajamarkkinoinnin caseja. Mitkä maailmallakin palkitut kampanjat saavat suitsutusta erinoimaisuudestaan? Mitkä jäivät raatimme mielestä vain pieniksi harmillisiksi pössähdyksiksi someavaruuteen? Mikä yhdistää kaikkia onnistuneita kampanjoita?

Jaksossa käsiteltävät caset:

13:05 NYX Professional Makeup: Who stole Halloween
20:30 Bumble x Amelia Dimoldenberg
24:30 Tehy x Nyrkkisääntö
29:29 CeraVe x Michael CeraVe
34:33 Pepsi x Doritos extra flaming hot temp drop shop
39:10 RFSU x Sexth Sense

#7: Oma kupla paras kupla – miten ja mihin sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat?

Algoritmit aiheuttavat markkinoijille harmaita hiuksia, sillä ne muuttuvat jatkuvasti ja nopeasti. Mikä ylipäätään on algoritmi? Mihin niitä tarvitaan ja miten ne toimivat? Miten TikTok ja sen algoritmi eroaa muista alustoista? Eveliina Bam TikTokilta ja luova suunnittelija Janika Immonen Asennemedialta kertovat kaiken olennaisen algoritmien maailmasta uusimmassa Asennetalksin jaksossa.

#8: Rajaamaton totuus -projekti: miten sosiaalinen media vaikuttaa mielenterveyteen?

Jakso on osa vuoden 2025 mielenterveysviikolla julkaistavaa Rajaamaton totuus -projektia. Projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta mielenterveysongelmista ja rakentaa terveempää somea.

Mielenterveysongelmien jatkuvasti kasvaessa Asennemedia haluaa yhtenä Suomen suurimmista vaikuttajamarkkinointoimistoista kantaa kortensa kekoon tekemällä tietoisuuskampanjan, jonka tavoitteena on muistuttaa, ettei kaikki ole sitä miltä sosiaalisessa mediassa näyttää.

Studiovieraina ovat vieraina Rajaamaton totuus -projektin keulakasvo Hanna Angelvuo, ja MIELI ry:n asiantuntijapsykologi Julia Sangervo.

Kampanjasivu: www.asennemedia.fi/rajaamatontotuus